Det vi vil snakke om

PUBLISERT: 13 april 2012
OPPDATERT: 13 april

AGI la før påske ut en uhøytidelig spørreundersøkelse om hva leserne ønsker seg mer stoff om. Vi har ikke fått millioner av svar, men de vi har registrert viser en klar tendens. Tre stoffområder peker seg ut; digitaltrykk, bransje/mennesker og etterbehandling/ferdiggjøring.

Vi vil ha dette i bakhodet framover og gjøre det vi kan for å lage vinklinger mot disse områdene. Men vår begrensede kapasitet gjør det umulig å reise land og strand rundt for å snuse opp og innhente informasjon. Derfor ber vi om innspill fra bransjen. Leverandører og produsenter innen digitaltrykk er normalt flinke til å tipse om nyheter, men vi tar gjerne mer. Når det gjelder bransjen og det som der skjer, har jeg en mistanke om at mange tror at deres nyheter er for små og ubetydelige. Det er de slett ikke! Tips oss gjerne.

Innspill til saker trenger ikke å være ferdig formulert for publisering. Det holder å overbringe det viktigste innholdet, resten er vår jobb. Og husk for all del bilder.

Variert nytt i dette nyhetsbrevet, forsøksvis uten for mye Drupa-saker. Det får vi mer enn nok av etter hvert.

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676