Det vi vil snakke om

PUBLISERT: 13 april 2012
OPPDATERT: 13 april

AGI la før påske ut en uhøytidelig spørreundersøkelse om hva leserne ønsker seg mer stoff om. Vi har ikke fått millioner av svar, men de vi har registrert viser en klar tendens. Tre stoffområder peker seg ut; digitaltrykk, bransje/mennesker og etterbehandling/ferdiggjøring.

Vi vil ha dette i bakhodet framover og gjøre det vi kan for å lage vinklinger mot disse områdene. Men vår begrensede kapasitet gjør det umulig å reise land og strand rundt for å snuse opp og innhente informasjon. Derfor ber vi om innspill fra bransjen. Leverandører og produsenter innen digitaltrykk er normalt flinke til å tipse om nyheter, men vi tar gjerne mer. Når det gjelder bransjen og det som der skjer, har jeg en mistanke om at mange tror at deres nyheter er for små og ubetydelige. Det er de slett ikke! Tips oss gjerne.

Innspill til saker trenger ikke å være ferdig formulert for publisering. Det holder å overbringe det viktigste innholdet, resten er vår jobb. Og husk for all del bilder.

Variert nytt i dette nyhetsbrevet, forsøksvis uten for mye Drupa-saker. Det får vi mer enn nok av etter hvert.

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag