Ny debatt om reklameavgift

PUBLISERT: 20 april 2012
OPPDATERT: 20 april

I det danske Folketinget har debatten om avgift på husstandsdistribuerte reklameaviser igjen blusset kraftig opp. Dette skjer etter en kraftig offensiv fra opposisjonen og en rekke organisasjoner om konkurransevridning, tap av arbeidsplasser og økte priser på dagligvarer.

Den danske avgiften er allerede vedtatt og skal innføres fra og med 2013. Regjeringen betegner avgiften som ”grønn”, og bygger dette på argumenter som også er velkjente her til lands; papir er miljøfiendtlig og bør i størst mulig grad erstattes av digitale medier. Den danske grafiske bransjen er selvsagt uenig, og advarer blant annet mot en utvikling der trykksakproduksjonen flyttes ut av landet og til lavprisområder der miljøbevisstheten nærmest er fraværende.

Papiret trues av feilinformasjon

Diskusjonen er i høyeste grad levende også i Norge, og det bør den være. En dansk avgift har ingen direkte innflytelse på oss, men det er ikke utenkelig at et liknende forslag kan dukke opp også her. Da er det viktig at en samlet bransje har korrekt kunnskap om papirets og den grafiske industriens totalt sett positive innvirkning på miljøet. Det har ikke alltid vært slik, men det er slik nå. Bare fakta kan stå imot feilinformasjon i lengden. Vi har store mengder tall og dokumentasjon å støtte oss på, og mye av dette finner du blant annet på www.printpower.no.

Fredagsblogg fra Verdigris

Verdigris (www.verdigrisproject.com) er et annet prosjekt som setter fokus på trykksakens miljøpåvirkning. Vi vil framover ukentlig publisere en blogg fra dette prosjektet, etter planen på fredager etter at nyhetsbrevet er sendt ut. Dermed får bloggen ligge lesbar i flere dager, så du rekker å få den med deg. Bloggen forfattes af Laurel Brunner, primus motor i Verdigris, og også godt kjent fra konsulenthuset Digital Dots. Verdigris-prosjektet støttes av Agfa, Canon Europe, Digital Dots, Drupa, HP, Ricoh, Unity Publishing, EFI, Pragati Offset og Xeikon.

Det er ingen grunn til å rope ”ulv” om en norsk reklameavgift akkurat nå. Men det er heller ingen grunn til å la være å følge med.

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676