mandag 16. mai – uke 20
I det danske Folketinget har debatten om avgift på husstandsdistribuerte reklameaviser igjen blusset kraftig opp. Dette skjer etter en kraftig offensiv fra opposisjonen og en rekke organisasjoner om konkurransevridning, tap av arbeidsplasser og økte priser på dagligvarer.
Den danske avgiften er allerede vedtatt og skal innføres fra og med 2013. Regjeringen betegner avgiften som ”grønn”, og bygger dette på argumenter som også er velkjente her til lands; papir er miljøfiendtlig og bør i størst mulig grad erstattes av digitale medier. Den danske grafiske bransjen er selvsagt uenig, og advarer blant annet mot en utvikling der trykksakproduksjonen flyttes ut av landet og til lavprisområder der miljøbevisstheten nærmest er fraværende.
Papiret trues av feilinformasjon
Diskusjonen er i høyeste grad levende også i Norge, og det bør den være. En dansk avgift har ingen direkte innflytelse på oss, men det er ikke utenkelig at et liknende forslag kan dukke opp også her. Da er det viktig at en samlet bransje har korrekt kunnskap om papirets og den grafiske industriens totalt sett positive innvirkning på miljøet. Det har ikke alltid vært slik, men det er slik nå. Bare fakta kan stå imot feilinformasjon i lengden. Vi har store mengder tall og dokumentasjon å støtte oss på, og mye av dette finner du blant annet på www.printpower.no.
Fredagsblogg fra Verdigris
Verdigris (www.verdigrisproject.com) er et annet prosjekt som setter fokus på trykksakens miljøpåvirkning. Vi vil framover ukentlig publisere en blogg fra dette prosjektet, etter planen på fredager etter at nyhetsbrevet er sendt ut. Dermed får bloggen ligge lesbar i flere dager, så du rekker å få den med deg. Bloggen forfattes af Laurel Brunner, primus motor i Verdigris, og også godt kjent fra konsulenthuset Digital Dots. Verdigris-prosjektet støttes av Agfa, Canon Europe, Digital Dots, Drupa, HP, Ricoh, Unity Publishing, EFI, Pragati Offset og Xeikon.
Det er ingen grunn til å rope ”ulv” om en norsk reklameavgift akkurat nå. Men det er heller ingen grunn til å la være å følge med.
Lasse Andreassen
Redaktør
Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av:Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.
Publisert av:Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.
Publisert av:In-Trykk er et lite og tradisjonsrikt printsenter lokalisert sentralt i Oslo. De leverer digitaltrykk i alle formater til en lojal kundemasse i sitt nærområde – som kan være ganske stort. Firmaene ligger tett i tett i sentrale Oslo og de trenger printtjenester fortøpende.
Publisert av: