Ny debatt om reklameavgift

I det danske Folketinget har debatten om avgift på husstandsdistribuerte reklameaviser igjen blusset kraftig opp. Dette skjer etter en kraftig offensiv fra opposisjonen og en rekke organisasjoner om konkurransevridning, tap av arbeidsplasser og økte priser på dagligvarer.

Den danske avgiften er allerede vedtatt og skal innføres fra og med 2013. Regjeringen betegner avgiften som ”grønn”, og bygger dette på argumenter som også er velkjente her til lands; papir er miljøfiendtlig og bør i størst mulig grad erstattes av digitale medier. Den danske grafiske bransjen er selvsagt uenig, og advarer blant annet mot en utvikling der trykksakproduksjonen flyttes ut av landet og til lavprisområder der miljøbevisstheten nærmest er fraværende.

Papiret trues av feilinformasjon

Diskusjonen er i høyeste grad levende også i Norge, og det bør den være. En dansk avgift har ingen direkte innflytelse på oss, men det er ikke utenkelig at et liknende forslag kan dukke opp også her. Da er det viktig at en samlet bransje har korrekt kunnskap om papirets og den grafiske industriens totalt sett positive innvirkning på miljøet. Det har ikke alltid vært slik, men det er slik nå. Bare fakta kan stå imot feilinformasjon i lengden. Vi har store mengder tall og dokumentasjon å støtte oss på, og mye av dette finner du blant annet på www.printpower.no.

Fredagsblogg fra Verdigris

Verdigris (www.verdigrisproject.com) er et annet prosjekt som setter fokus på trykksakens miljøpåvirkning. Vi vil framover ukentlig publisere en blogg fra dette prosjektet, etter planen på fredager etter at nyhetsbrevet er sendt ut. Dermed får bloggen ligge lesbar i flere dager, så du rekker å få den med deg. Bloggen forfattes af Laurel Brunner, primus motor i Verdigris, og også godt kjent fra konsulenthuset Digital Dots. Verdigris-prosjektet støttes av Agfa, Canon Europe, Digital Dots, Drupa, HP, Ricoh, Unity Publishing, EFI, Pragati Offset og Xeikon.

Det er ingen grunn til å rope ”ulv” om en norsk reklameavgift akkurat nå. Men det er heller ingen grunn til å la være å følge med.

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Samarbeidet mellom Koenig & Bauer og Durst bærer frukter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Koenig & Bauer Durst GmbH hadde nylig verdenspremiere på den moduloppbygde VariJET 106. Det er en digital arkmaskin for kartongmarkedet. Den er, som firmanavnet antyder, utviklet i et fellesskap mellom trykkerileverandøren Koenig & Bauer og Rolls Roycen blant storformatprintere – Durst.

Publisert av: 

Future Book Forum 2021: Transformering av den trykte boken gjennom bærekraftig innovasjon

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressebilde

Bærekraft blir viktigere og viktigere for alle aktører i bokbransjen. Med det økte fokuset på bærekraft handler årets Canon Future Book Forum om å fremme bærekraftig innovasjon i alle deler av forlagsbransjen – fra hvordan bøker produseres, distribueres og er tilgjengelige for deres avtrykk på vår hverdag.

Publisert av: 

Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: