Drupa: Memjet viser muskler

Michael Puyot er ansvarlig for Memjets storformataktiviteter

Det var ingen Memjet-stand på Drupa for fire år siden, men det betyr ikke at selskapet var totalt fraværende. For direktør Michael Puyot betød messen i 2008 startskuddet på en reell kommersialisering av Memjet-teknologien, og de første demonstrasjonene av de superraske skrivehodene ble gjennomført på et rom på Hotel Maritim i Düsseldorf.

På årets messe har Memjet imidlertid  sin egen stand, og selskapets skrivehoder er også godt representert på mange andre virksomheters stands.

Hvis man skal beskrive de OEM-samarbeid som Memjet offisielt har inngått i forkant av Drupa, er det snakk om relativt ubeskrevne blad i den grafiske industrien – i hvert fall på fargeområdet (Delphax, Xanté, Lenovo, LG). På Drupa 2012 har Memjet startet på et nytt kapittel. Nå etableres det samarbeid med Canon/Océ og Fuji Xerox, altså de store gutta i den grafiske industrien. Begge selskapene har storformatmaskiner i prototypeversjoner utstilt på sine stands, basert på Memjets ”fosseteknologi” (waterfall) – og de er imponerende raske.

– Det kan godt kalles en strategi fra vår side at vi starter med selskaper som bare er perifert tilknyttet den grafiske bransjen. Vi har hatt behov for partnere som ville være first adopters, og som kunne vise de store selskapene at teknologien virkelig fungerer, sier Jeff Bean i Memjet.

Ut fra de maskiner som er blitt demonstrert før de ferskeste lanseringene, har det vært en viss skepsis til hvorvidt teknologien har kvaliteten som skal til for å tilfredsstille de kresne trykkeriene, så Memjet har hatt behov for å vise litt muskler. Det gør de her i Düsseldorf, og vi kan se flere eksempler på at Memjet er en teknologi som skal tas seriøst. Både når det gjelder hastighet og kvalitet.

Målet for Memjets deltakelse på Drupa er da også nettopp at bransjen skal få øynene opp for den innovative skrivehodeteknologien.

– Vi fokuserer på lokomotivene i innovasjonsprosessene, og det vil være en god messe for oss hvis bransjen forstår den verdi som vi mener dette skrivehodet tilfører markedet. Naturligvis håper vi også at flere OEM’er ser mulighetene i dette lille orange skrivehodet, sier direktør for storformatdivisionen, Michael Puyot.

– Og hvordan ser Memjet ut om fire år?

– Det er et vanskelig spørsmål, men akkurat nå er vi ved et vendepunkt i utviklingen. Vi har utviklet egne maskiner for å bevise verdien av våre produkter, men i takt med at teknologien tas i bruk av flere og flere tredjepartsleverandører, så vil vi nok slutte med skriverutvikling og bare bruke krefter på utvikling av skrivehoder og blekk. Om fire år håper jeg at vi er det foretrukne valg som skrivehodeleverandør til en lang rekke av OEM-produsenter.

I følge både Jeff Bean og Michael Puyot er målet å øke fleksibiliteten i skrivehodet, så OEM-produsentene kan utvikle maskiner for flere typer blekk. For øyeblikket støttes bare vannbasert blekk, men tanken er å utvide mulighetene til å omfatte solvent/eco solvent blekk og UV-følsomt blekk. Det krever dog en ombygging av skrivehodet, siden det ikke genereres tilstrekkelig energi gjennom den termiske inkjetteknologi det er basert på.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: 

Går for gull i Kobbervikdalen

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

Med 11 medarbeidere kunne de fylt et fotballag. Akkurat det overlater de til Strømsgodset, der Skilt design foretrekker å delta i fotballklubbens eksklusive “Sølvklubben”. På skilt- og dekorsiden derimot, er det ingen overdrivelse å si at bedriften selv går for gull.

Publisert av: 

Eske i bølgepapp holder ferskvarer kjøleskapskalde

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressefoto

Mondi, en av Europas største produsenter av emballasje, er spesielt fokusert på bølgepapp. Selskapet lanserer en pappeske for e-handel, kalt BCoolBox, som er så tett og dermed isolerende at den kan holde temperaturen på innholdet i esken på rundt syv grader Celsius i opptil 24 timer.

Publisert av: