Skipnes Gruppen investerer tungt

PUBLISERT: 24 mai 2012
OPPDATERT: 21 mars
Adm. dir Geir Hagen

Skipnes Gruppen investerer i 2012 nærmere NOK 10 millioner i nytt produksjonsutstyr og nye løsninger for ordre og produksjonsflyt for sitt arktrykkeri, Skipnes Kommunikasjon AS.
I oktober installeres en Xerox iGen150 digital fargemaskin som ble presentert for første gang på Drupa 2012 i Düsseldorf, og Skipnes Kommunikasjon AS vil være blant de første i verden som får maskinen installert. Xerox iGen150 er en nyvinning når det gjelder hastighet, kvalitet og produktivitet. Den nye digitallinjen er 25 prosent raskere og har innebygd automatisk fargestyring som sikrer stabil høy kvalitet gjennom hele opplaget. iGen150 kan i tillegg trykke med mattoner og 6-sider A4 i oppslag.
– For våre kunder vil nyinvesteringen bety at forskjellen mellom offset og digitaltrykk blir redusert til et minimum, og at vi blir enda mer konkurransedyktig. iGen150 er en stor kvalitetsforbedring som løfter digitaltrykk inn i offsetverdenen når det gjelder trykkvalitet og middels opplag, sier adm. dir. Geir Hagen i Skipnes. Kombinasjonen 8-farger offset og produktive digitale trykklinjer i farge og sort/hvitt gir oss en unik posisjon som fleksibel og konkurransedyktig trykksakleverandør i det norske markedet, fortsetter Geir Hagen.
Skipnes Gruppen har også investert i en ny Polar skjærelinje med automatisk palleløfter, ristebord, skjæremaskin med avfallshåndtering og automatisk lasting på pall.
– Arbeid på skjærebordet er krevende og det er viktig med gode løsninger som reduserer belastningsskader og sykefravær til et minimum. I vårt arktrykkeri har vi etter nyinvesteringene ikke maskiner som er eldre enn 2007, noe som betyr at Skipnes har moderne og produktivt produksjonsutstyr, avslutter Geir Hagen.

Skipnes har siden årsskiftet jobbet med løsninger for arbeidsflyt internt og ny løsning for bestillinger og ordreflyt. Dette er gjennomført med programvare fra Agfa Apogee og Impleo. Senere vil Agfa Apogee integreres med Agfa Storefront ut mot kunde.
– Skipnes bygger nå opp en kundeplattform for bestillinger av statiske produkter, men også produkter hvor kunden kan designe online langt mer omfattende enn hva som har vært mulig før. Dette sammen med betalingsløsninger på nett og automatisk generering av ordrer og faktura vil åpne for helt nye markeder, avslutter Geir Hagen i Skipnes Gruppen.
Skipnes Gruppen består av driftsselskapene Skipnes Kommunikasjon AS, Skipnes Etikett AS, Skipnes Flexibles AB, og eiendomsselskapene Skipnes Holding AS og Skipnes Fastigheter AB. Gruppen omsatte i 2011 for ca. NOK 102 mill. med positive resultater og har ca. 50 ansatte. Hovedkontoret ligger i Trondheim.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324