Opp og ned på Drupa – mest opp

PUBLISERT: 25 mai 2012
OPPDATERT: 25 mai

I sin sluttrapport fra Drupa forteller Messe Düsseldorf at de hadde 314.500 gjester fra 130 land på besøk. Det er en reduksjon på 75.500 i forhold til Drupa 2008. Andelen beslutningstakere økte imidlertid kraftig, fra 44,4 til 50,8 prosent. Det indikerer at reduksjonen framfor alt skyldes at bedriftene sendte færre personer til messen. Dette var spesielt tydelig for de tyske selskapene, til tross for at nesten 40 prosent av gjestene kom fra Tyskland. Deretter fulgte India (15.000 gjester), Belgia, Frankrike og Holland – alle tre land som bare har noen timers kjøretur til Düsseldorf.

– Bare den tyske grafiske industrien har tapt 3.200 bedrifter og mer enn 61.000 arbeidsplasser de siste 10 årene. I USA er 7.700 selskaper lagt ned, sier Werner Dornscheidt, som er messesjef.

De 1.850 utstillerne var meget positivt overrasket over at det ble tegnet så mange gode kontrakter på messen. Halvparten av messedeltakerne hadde enten kjøpt noe på messen eller planer om å bestille noe de hadde sett på Drupa.

Nesta Drupa er om fire år, 2. – 15. juni. Neste papirutgave av AGI kommer i juni, og den vil inneholde masse stoff fra årets Drupa. En full rapport er nok å love for mye, for det er et digert arrangement. Men vi har fått med oss mye.

Fram til da, god pinse.

Lasse Andreassen

Redaktør

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage
Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett
Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund
Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2
Folie for tøffe tak