Opp og ned på Drupa – mest opp

PUBLISERT: 25 mai 2012
OPPDATERT: 25 mai

I sin sluttrapport fra Drupa forteller Messe Düsseldorf at de hadde 314.500 gjester fra 130 land på besøk. Det er en reduksjon på 75.500 i forhold til Drupa 2008. Andelen beslutningstakere økte imidlertid kraftig, fra 44,4 til 50,8 prosent. Det indikerer at reduksjonen framfor alt skyldes at bedriftene sendte færre personer til messen. Dette var spesielt tydelig for de tyske selskapene, til tross for at nesten 40 prosent av gjestene kom fra Tyskland. Deretter fulgte India (15.000 gjester), Belgia, Frankrike og Holland – alle tre land som bare har noen timers kjøretur til Düsseldorf.

– Bare den tyske grafiske industrien har tapt 3.200 bedrifter og mer enn 61.000 arbeidsplasser de siste 10 årene. I USA er 7.700 selskaper lagt ned, sier Werner Dornscheidt, som er messesjef.

De 1.850 utstillerne var meget positivt overrasket over at det ble tegnet så mange gode kontrakter på messen. Halvparten av messedeltakerne hadde enten kjøpt noe på messen eller planer om å bestille noe de hadde sett på Drupa.

Nesta Drupa er om fire år, 2. – 15. juni. Neste papirutgave av AGI kommer i juni, og den vil inneholde masse stoff fra årets Drupa. En full rapport er nok å love for mye, for det er et digert arrangement. Men vi har fått med oss mye.

Fram til da, god pinse.

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1