Opp og ned på Drupa – mest opp

I sin sluttrapport fra Drupa forteller Messe Düsseldorf at de hadde 314.500 gjester fra 130 land på besøk. Det er en reduksjon på 75.500 i forhold til Drupa 2008. Andelen beslutningstakere økte imidlertid kraftig, fra 44,4 til 50,8 prosent. Det indikerer at reduksjonen framfor alt skyldes at bedriftene sendte færre personer til messen. Dette var spesielt tydelig for de tyske selskapene, til tross for at nesten 40 prosent av gjestene kom fra Tyskland. Deretter fulgte India (15.000 gjester), Belgia, Frankrike og Holland – alle tre land som bare har noen timers kjøretur til Düsseldorf.

– Bare den tyske grafiske industrien har tapt 3.200 bedrifter og mer enn 61.000 arbeidsplasser de siste 10 årene. I USA er 7.700 selskaper lagt ned, sier Werner Dornscheidt, som er messesjef.

De 1.850 utstillerne var meget positivt overrasket over at det ble tegnet så mange gode kontrakter på messen. Halvparten av messedeltakerne hadde enten kjøpt noe på messen eller planer om å bestille noe de hadde sett på Drupa.

Nesta Drupa er om fire år, 2. – 15. juni. Neste papirutgave av AGI kommer i juni, og den vil inneholde masse stoff fra årets Drupa. En full rapport er nok å love for mye, for det er et digert arrangement. Men vi har fått med oss mye.

Fram til da, god pinse.

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: