I sin sluttrapport fra Drupa forteller Messe Düsseldorf at de hadde 314.500 gjester fra 130 land på besøk. Det er en reduksjon på 75.500 i forhold til Drupa 2008. Andelen beslutningstakere økte imidlertid kraftig, fra 44,4 til 50,8 prosent. Det indikerer at reduksjonen framfor alt skyldes at bedriftene sendte færre personer til messen. Dette var spesielt tydelig for de tyske selskapene, til tross for at nesten 40 prosent av gjestene kom fra Tyskland. Deretter fulgte India (15.000 gjester), Belgia, Frankrike og Holland – alle tre land som bare har noen timers kjøretur til Düsseldorf.
– Bare den tyske grafiske industrien har tapt 3.200 bedrifter og mer enn 61.000 arbeidsplasser de siste 10 årene. I USA er 7.700 selskaper lagt ned, sier Werner Dornscheidt, som er messesjef.
De 1.850 utstillerne var meget positivt overrasket over at det ble tegnet så mange gode kontrakter på messen. Halvparten av messedeltakerne hadde enten kjøpt noe på messen eller planer om å bestille noe de hadde sett på Drupa.
Nesta Drupa er om fire år, 2. – 15. juni. Neste papirutgave av AGI kommer i juni, og den vil inneholde masse stoff fra årets Drupa. En full rapport er nok å love for mye, for det er et digert arrangement. Men vi har fått med oss mye.
Fram til da, god pinse.
Lasse Andreassen
Redaktør