Trykker trommeskinn for Iron Maiden på HP Scitex!

PUBLISERT: 7 juni 2012
OPPDATERT: 21 mars
Iron Maidens trommis, Nicko McBrain, er stor fan av de nye trommeskinnene. Det er akkurat de samme Iron Maiden har benyttet på sine fire verdensturneer.

Trykkeriet Greenshires i engelske Leicester har gjennomført et oppdrag utenom det vanlige, og funnet en nisje som de færreste kommer borti. På oppdrag for heavy metal gruppa Iron Maiden og trommeprodusenten Premier har trykkeriet digitalprodusert rockeikonenes trommeskinn på sin HP Scitex FB7500 Industrial Press.

Premier og Iron Maiden ble så fornøyd med resultatet at Greenshires nå har produsert 500 sett  á 11 trommeskinn for salg på det åpne markedet. Produksjonen krevde ca 1000 kvadratmeter kunststoffmateriale og tok fem arbeidsdager.

– Vi ble meget imponert over den jevne, høye kvaliteten på de ferdige skinnene, sier markedsdirektør Colin Tennant i Premier. – Produksjonshastigheten er eksepsjonell, uten at det går på bekostning av kvaliteten. Og det faktum at Premier nå kan bestille dekorerte trommeskinn basert på aktuelle ordre i stedet for å gjette behovet på forhånd, er i seg selv en kjempefordel.

Greenshires salgssjef, Marc Wolfe, sier at det var selskapets oppgradering av maskinen så den kunne ta i bruk HP FB225 Scitex blekk, som var avgjørende for suksessen.

– Når man trykker trommeskinn er utfordringen å få blekket til å feste til materialet uten at det sprekker under påkjenning. Med vår tidligere maskinkonfigurasjon fikk vi ikke blekket til å sitte, men med HP Scitex FB7500 og det nye blekket lyktes vi. For å unngå oppskraping og riper, fant vi ut at vi ville trykke motivet speilvendt på baksiden av det transparente materialet. Og det fungerer utmerket, sier Wolfe.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324