lørdag 17. april – uke 15
Den danske regjeringen har skrinlagt forsøket på å endre den nåværende nei-takk-ordningen for postdistribuert reklame til en ordning der husstandene aktivt måtte si ja takk til reklame i postkassa. Til gjengjeld blir den eksisterende ordningen forbedret, så det blir enklere å si nei.
– Regjeringen har lyttet til våre anbefalinger om å forbedre nei-takk-ordningen i stedet for å innføre en ja-takk-ordning, sier avdelingsleder i Grafisk Arbejdsgiverforening, Finn Obbekær.
– Mange husstander ville aldri fått meldt seg på en eventuel ja-takk-ordning – selv om de faktisk gjerne vil motta reklamesendingene. Opplagene ville falt med 30 – 40 prosent, og det ville ha kostet mange grafiske arbeidsplasser, sier Obbekjær.
I strid med EU-reglene
Samtidig har det danske Erhvervs- og vækstministeriet vært i kontakt med Europa-Kommisjonen, som mener at ordningen også ville vært i strid med EU-lovverket. Kommisjonens argument var at en slik ordning ville begrense utenlandske matvarekjeders mulighet til å markedsføre seg mot danske forbrukere.
Holder fast på reklameavgift
Den danske regjeringen står imidlertid fast på at den vil innføre en avgift på uadresserte reklametrykksaker fra årsskiftet.
– Vi har ennå ikke sett et eneste konkret utspill på hvordan avgiften i praksis skal defineres, sier Finn Obbekær. Han tror at myndighetene vil få mange problemer med å få definert hva en adresseløs reklametrykksak egentlig er og hvilke trykksaker som skal avgiftsbelegges.
Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.
Publisert av:Det drar seg mot virtuelt Drupa og Konica Minolta inviterer oss inn til å registrere oss for websesjonene sine og få ny innsikt i deres teknologier innen produksjonstrykk, konvertering av etiketter, blekkskrivertrykk, utsmykning og etterbehandling.
Publisert av: