mandag 16. mai – uke 20
Den danske regjeringen har skrinlagt forsøket på å endre den nåværende nei-takk-ordningen for postdistribuert reklame til en ordning der husstandene aktivt måtte si ja takk til reklame i postkassa. Til gjengjeld blir den eksisterende ordningen forbedret, så det blir enklere å si nei.
– Regjeringen har lyttet til våre anbefalinger om å forbedre nei-takk-ordningen i stedet for å innføre en ja-takk-ordning, sier avdelingsleder i Grafisk Arbejdsgiverforening, Finn Obbekær.
– Mange husstander ville aldri fått meldt seg på en eventuel ja-takk-ordning – selv om de faktisk gjerne vil motta reklamesendingene. Opplagene ville falt med 30 – 40 prosent, og det ville ha kostet mange grafiske arbeidsplasser, sier Obbekjær.
I strid med EU-reglene
Samtidig har det danske Erhvervs- og vækstministeriet vært i kontakt med Europa-Kommisjonen, som mener at ordningen også ville vært i strid med EU-lovverket. Kommisjonens argument var at en slik ordning ville begrense utenlandske matvarekjeders mulighet til å markedsføre seg mot danske forbrukere.
Holder fast på reklameavgift
Den danske regjeringen står imidlertid fast på at den vil innføre en avgift på uadresserte reklametrykksaker fra årsskiftet.
– Vi har ennå ikke sett et eneste konkret utspill på hvordan avgiften i praksis skal defineres, sier Finn Obbekær. Han tror at myndighetene vil få mange problemer med å få definert hva en adresseløs reklametrykksak egentlig er og hvilke trykksaker som skal avgiftsbelegges.
Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av:Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.
Publisert av:Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.
Publisert av: