Den danske regjeringen oppgir forsøket på ”ja-takk-ordning”

Den danske regjeringen har skrinlagt forsøket på å endre den nåværende nei-takk-ordningen for postdistribuert reklame til en ordning der husstandene aktivt måtte si ja takk til reklame i postkassa. Til gjengjeld blir den eksisterende ordningen forbedret, så det blir enklere å si nei.
– Regjeringen har lyttet til våre anbefalinger om å forbedre nei-takk-ordningen i stedet for å innføre en ja-takk-ordning, sier avdelingsleder i Grafisk Arbejdsgiverforening, Finn Obbekær.
– Mange husstander ville aldri fått meldt seg på en eventuel ja-takk-ordning – selv om de faktisk gjerne vil motta reklamesendingene. Opplagene ville falt med 30 – 40 prosent, og det ville ha kostet mange grafiske arbeidsplasser, sier Obbekjær.
I strid med EU-reglene
Samtidig har det danske Erhvervs- og vækstministeriet vært i kontakt med Europa-Kommisjonen, som mener at ordningen også ville vært i strid med EU-lovverket. Kommisjonens argument var at en slik ordning ville begrense utenlandske matvarekjeders mulighet til å markedsføre seg mot danske forbrukere.

Holder fast på reklameavgift
Den danske regjeringen står imidlertid fast på at den vil innføre en avgift på uadresserte reklametrykksaker fra årsskiftet.
– Vi har ennå ikke sett et eneste konkret utspill på hvordan avgiften i praksis skal defineres, sier Finn Obbekær. Han tror at myndighetene vil få mange problemer med å få definert hva en adresseløs reklametrykksak egentlig er og hvilke trykksaker som skal avgiftsbelegges.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Print Against War: Gir støtte til Ukraina

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.

Publisert av: 

EFI lanserer fem nye digitale front-ends til Konica Minoltas maskiner

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.

Publisert av: