Den danske regjeringen har skrinlagt forsøket på å endre den nåværende nei-takk-ordningen for postdistribuert reklame til en ordning der husstandene aktivt måtte si ja takk til reklame i postkassa. Til gjengjeld blir den eksisterende ordningen forbedret, så det blir enklere å si nei.
– Regjeringen har lyttet til våre anbefalinger om å forbedre nei-takk-ordningen i stedet for å innføre en ja-takk-ordning, sier avdelingsleder i Grafisk Arbejdsgiverforening, Finn Obbekær.
– Mange husstander ville aldri fått meldt seg på en eventuel ja-takk-ordning – selv om de faktisk gjerne vil motta reklamesendingene. Opplagene ville falt med 30 – 40 prosent, og det ville ha kostet mange grafiske arbeidsplasser, sier Obbekjær.
I strid med EU-reglene
Samtidig har det danske Erhvervs- og vækstministeriet vært i kontakt med Europa-Kommisjonen, som mener at ordningen også ville vært i strid med EU-lovverket. Kommisjonens argument var at en slik ordning ville begrense utenlandske matvarekjeders mulighet til å markedsføre seg mot danske forbrukere.
Holder fast på reklameavgift
Den danske regjeringen står imidlertid fast på at den vil innføre en avgift på uadresserte reklametrykksaker fra årsskiftet.
– Vi har ennå ikke sett et eneste konkret utspill på hvordan avgiften i praksis skal defineres, sier Finn Obbekær. Han tror at myndighetene vil få mange problemer med å få definert hva en adresseløs reklametrykksak egentlig er og hvilke trykksaker som skal avgiftsbelegges.