Den danske regjeringen oppgir forsøket på ”ja-takk-ordning”

PUBLISERT: 14 juni 2012
OPPDATERT: 21 mars

Den danske regjeringen har skrinlagt forsøket på å endre den nåværende nei-takk-ordningen for postdistribuert reklame til en ordning der husstandene aktivt måtte si ja takk til reklame i postkassa. Til gjengjeld blir den eksisterende ordningen forbedret, så det blir enklere å si nei.
– Regjeringen har lyttet til våre anbefalinger om å forbedre nei-takk-ordningen i stedet for å innføre en ja-takk-ordning, sier avdelingsleder i Grafisk Arbejdsgiverforening, Finn Obbekær.
– Mange husstander ville aldri fått meldt seg på en eventuel ja-takk-ordning – selv om de faktisk gjerne vil motta reklamesendingene. Opplagene ville falt med 30 – 40 prosent, og det ville ha kostet mange grafiske arbeidsplasser, sier Obbekjær.
I strid med EU-reglene
Samtidig har det danske Erhvervs- og vækstministeriet vært i kontakt med Europa-Kommisjonen, som mener at ordningen også ville vært i strid med EU-lovverket. Kommisjonens argument var at en slik ordning ville begrense utenlandske matvarekjeders mulighet til å markedsføre seg mot danske forbrukere.

Holder fast på reklameavgift
Den danske regjeringen står imidlertid fast på at den vil innføre en avgift på uadresserte reklametrykksaker fra årsskiftet.
– Vi har ennå ikke sett et eneste konkret utspill på hvordan avgiften i praksis skal defineres, sier Finn Obbekær. Han tror at myndighetene vil få mange problemer med å få definert hva en adresseløs reklametrykksak egentlig er og hvilke trykksaker som skal avgiftsbelegges.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag