Jeg har akkurat avsluttet redaksjonen av AGIs Druparapport, som trykkes over helgen. Denne papirutgaven er nesten i sin helhet viet Drupa. Det kan jo virke overdrevet, men det hadde ikke vært vanskelig å fylle enda et nummer med stoff fra Düsseldorf.
Nå er det på tide å bruke det vi lærte på messen, være kreative og utnytte de nye mulighetene. De er der i hopetall. Jeg mener at ”nisje” og ”samarbeid” er gode stikkord. Vi har aldri kunnet trykke lønnsomt på en glassdør i ett eksemplar. Det er mulig nå.
I AGI jobber vi mye med messen Sign og print på Exporama i september. Det blir ikke akkurat Drupa, men det blir en møteplass som kan være like viktig for bransjen nasjonalt. Vi har igjen snakket med en utstiller, denne gangen Visutech, som blant annet leverer HP Indigo i Skandinavia.
– Vi kommer ikke til å vise maskiner i fysisk forstand, sier Jan Olof Jungersten fra Visutech. – Våre tungvektere veier fra 3 tonn og oppover, så det blir for krevende å transportere dem til Oslo for to dagers visning. Men vi vil likevel presentere mye av det vi viste på Drupa, der vi disponerte 5000 kvadratmeter. Nå gjør vi det audiovisuelt. Det meste vi gjør, vil være basert på HP Indigo-teknologien. Vi vil presentere HP 5600, HP 7600 og den nye HP 10000. Mange av disse maskinene er allerede bestilt eller på plass i norske virksomheter. Vi vil ikke fokusere noe særlig på emballasje og etiketter, men mer på digitale produksjonsmaskiner, samt på SmartPlanner, som er et verktøy for økonomisk sammenlikning av digital offset og konvensjonell offset. Og så er vi blitt distributør for POLAR-Mohr, som lager noen av verdens beste skjæremaskiner. Det må vi nok få fram, sier Jungersten.
Med ønske om god lesning og en god helg,
Lasse Andreassen
Redaktør
PS! Jeg skal spille golf med min barndomsvenn, som er typograf. Det blir nok litt bransjeprat.