Fargeutskrifter overgår prognosene

Bruken av fargeutskrifter følger ikke prognosene. Det konstaterer Infotrends, som innrømmer å ha feilberegnet kraften i de forandringer som nå pågår.

– Vi tror nå at antallet trykte fargesider vil øke med 18,5 prosent årlig, ikke 15 prosent som vi har sagt til nå, sier Ralf Schlozer i analyseselskapet Infotrends. – Det er styrken i overgangen til rullbaserte inkjetpresser og til en viss grad innen B2 inkjet, vi har undervurdert til nå. Den tidligere prognosen tilsa 15 prosent årlig økning. Vi kan nå også si at vi beregner at høyhastighets rullbaserte inkjetmaskiner vil stå for halve volumet av trykte sider fremover. Resten vil bli produsert med toner.

Mengden av svart/hvitt-utskrifter fortsetter å gå ned med omtrent 4,7 prosent i året. Det totale volumet – altså svart/hvitt og farger tilsammen – øker årlig med 2,8 prosent. I 2011 sto svart/hvitt-utskriftene for 75 prosent av det totale sidetallet. Fem år senere, i 2016, vil markedet i følge Infotrends prognoser ha endret seg, slik at svart/hvitt bare vil stå for halvparten av utskriftene. Se grafen nederst.

Tallene er hentet fra de helt nye rapportene

U.S. Production Printing & Copying Market Forecast: 2011-2016 og

Western Europe Production Printing & Copying Forecast: 2011-2016

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: