tirsdag 17. mai – uke 20
Utviklingen av en grønn økonomi og sikring av bærekraftig utvikling er viktig for alle virksomheter, også i den grafiske bransjen. Trykk støtter den grønne agenda, ikke bare fordi trykkeriene setter pris på et godt miljø. Det grønne budskapet handler nemlig også om overlevelse for vår industri. Store kunder må stå til ansvar overfor sine aksjonærer, og dermed må trykkeriene bidra med alle de riktige svarene. I den nyeste EcoPrint-rapporten, ”The Business of Sustainability”, ramses det opp en rekke bekymringer for den grafiske industrien.
Arrangørene av utstillingen EcoPrint bestilte rapporten for å få innsikt i hvordan industrien totalt sett har det med bærekraft. Konklusjonene kommer på utstillingen i Berlin i september. I følge undersøkelsen er det største problemet for den grafiske bransjen å snakke med felles røst. Mange sluttbrukere oppfatter anstrengelsene for å fremme trykksakens kvaliteter som en innsats som drives av særinteresser fra papirprodusentene, fremfor en kamp for trykksaksmediets relativt godartede miljøpåvirkning.
Hvordan man kommuniserer det bærekraftige budskapet korrekt til sluttbrukerne, er et tema som vil prege EcoPrint. Det er et emne som bør engasjere alle trykkerier som er forvirret over de mange forskjellige miljøstandardene. Det er viktig at trykkeriene er i stand til å skjelne mellom ekte standarder og de som er utviklet kun med profitt i tankene. Miljøstandardene er i en begynnerfase, men de er helt nødvendige hvis den grafiske industrien skal være i stand til å måle miljøpåvirkningen.
Undersøkelsen fra EcoPrint fremhever dessuten bekymringer om fokuset på papiretes karbonfotavtrykk, som utgjør 70 prosent av utslippet i den grafiske produksjonen. Fremskritt hos trykkmaskinfabrikanter og andre leverandører forsvinner ofte i omtaler av papir. Hvis vi kun fokuserer på papiret mister vi det overordnede budskapet om bærekraft på hele industrigulvet. Dermed blir uttrykket om ”å ikke se skogen for bare trær”, desto mer riktig.
EcoPrint er en viktig event for trykkeriene og deres kunder, fordi det er den eneste utstillingen som er dedikert til bærekraft i trykksakproduksjonen. Den er bygd opp for å slippe til fora, debatter og workshops der vi som bransje kan lære mer om hvordan man kan kommunisere bedre om trykksakens bærekraft.
Prosjektet Verdigris (www.verdigrisproject.com) fokuserer på trykksakens miljøpåvirkning og støttes av Agfa, Canon Europe, Digital Dots, Drupa, HP, Ricoh, Unity Publishing, EFI, Pragati Offset og Xeikon. Bloggen forfattes av Laurel Brunner fra Verdigris, som jevnlig vil forsyne leserne med blogginnlegg om aktuelle temaer på miljøområdet.
Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av:Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.
Publisert av:Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.
Publisert av: