Grønn blogg: Snakk miljø med felles røst

Av Laurel Brunner, Verdigris

Utviklingen av en grønn økonomi og sikring av bærekraftig utvikling er viktig for alle virksomheter, også i den grafiske bransjen. Trykk støtter den grønne agenda, ikke bare fordi trykkeriene setter pris på et godt miljø. Det grønne budskapet handler nemlig også om overlevelse for vår industri. Store kunder må stå til ansvar overfor sine aksjonærer, og dermed må trykkeriene bidra med alle de riktige svarene. I den nyeste EcoPrint-rapporten, ”The Business of Sustainability”, ramses det opp en rekke bekymringer for den grafiske industrien.

Arrangørene av utstillingen EcoPrint bestilte rapporten for å få innsikt i hvordan industrien totalt sett har det med bærekraft. Konklusjonene kommer på utstillingen i Berlin i september. I følge undersøkelsen er det største problemet for den grafiske bransjen å snakke med felles røst. Mange sluttbrukere oppfatter anstrengelsene for å fremme trykksakens kvaliteter som en innsats som drives av særinteresser fra papirprodusentene, fremfor en kamp for trykksaksmediets relativt godartede miljøpåvirkning.

Hvordan man kommuniserer det bærekraftige budskapet korrekt til sluttbrukerne, er et tema som vil prege EcoPrint. Det er et emne som bør engasjere alle trykkerier som er forvirret over de mange forskjellige miljøstandardene. Det er viktig at trykkeriene er i stand til å skjelne mellom ekte standarder og de som er utviklet kun med profitt i tankene. Miljøstandardene er i en begynnerfase, men de er helt nødvendige hvis den grafiske industrien skal være i stand til å måle miljøpåvirkningen.

Undersøkelsen fra EcoPrint fremhever dessuten bekymringer om fokuset på papiretes karbonfotavtrykk, som utgjør 70 prosent av utslippet i den grafiske produksjonen. Fremskritt hos trykkmaskinfabrikanter og andre leverandører forsvinner ofte i omtaler av papir. Hvis vi kun fokuserer på papiret mister vi det overordnede budskapet om bærekraft på hele industrigulvet. Dermed blir uttrykket om ”å ikke se skogen for bare trær”, desto mer riktig.

EcoPrint er en viktig event for trykkeriene og deres kunder, fordi det er den eneste utstillingen som er dedikert til bærekraft i trykksakproduksjonen. Den er bygd opp for å slippe til fora, debatter og workshops der vi som bransje kan lære mer om hvordan man kan kommunisere bedre om trykksakens bærekraft.

Prosjektet Verdigris (www.verdigrisproject.com) fokuserer på trykksakens miljøpåvirkning og støttes av Agfa, Canon Europe, Digital Dots, Drupa, HP, Ricoh, Unity Publishing, EFI, Pragati Offset og Xeikon. Bloggen forfattes av Laurel Brunner fra Verdigris, som jevnlig vil forsyne leserne med blogginnlegg om aktuelle temaer på miljøområdet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: 

HP-jubileum med maskinlansering til storformat

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

HP feirer 30 år med utviklingen av fotoprinterserien Designjet med å lansere to nye modeller. I forbindelse med lanseringen benytter de også sjansen til å levere en Pro-printerfamilie i serien Pagewide som åpner for å skrive ut på papir, fleksible materialer og medieplater.

Publisert av: