Ikea-katalogen 2013 er nettopp landet i norske postkasser. Denne gangen er katalogen produsert med interaktive funksjoner, slik at vi lesere kan lese symboler med smarttelefoner eller lesebrett, og få tilgang til ekstra innhold som bilder, filmer, guider og intervjuer med designere, for å nevne noe.
– En produksjon av denne størrelsen tror jeg aldri har forekommet før. Det er en global lansering som omfatter mange språk, der innholdet skal vises i mange versjoner, tilpasset ulike operativsystemer, mobile enheter og skjermstørrelser. Det har vært en stor utfordring, men vi er veldig fornøyd med resultatet, sier Ingimar Elvarsson, direktør hos EC Software, som har utviklet plattformen og infrastrukturen.
Det er reklamebyrået McCann, som står for konseptet. EC Software har levert plattformen og kundetilpasningen, som blant annet omfatter augmented reality-elementer fra selskapet Metaio. For å lese sider i katalogen med en smartphone må du hente appen Ikea-Katalogen. Appen er gratis og kan lastes ned til både iOS og Android.