Usynlige QR-koder

Amerikanske forskere har utviklet en metode som kan brukes til å skape usynlige QR koder, som kan være til god hjelp innenfor kopisikring. Kodene er laget med nanopartikler av blå og grønt fluorescerende  blekk, som er usynlig for det blotte øye, men kan ses med infrarødt lys. En smartphone vil kunne ta et bilde av koden og lese den som før.

Jeevan Meruga og hans team på South Dakota School of Mines and Technology i Rapid City, South Dakota, har benyttet en online QR-generator til å skape en vanlig kode, men så har de konvertert den til et format som kan printes med en aerosol-jet-printer. Konverteringen tarto en halv time i laboratoriet, men forskerne mener denne tiden kan reduseres til 15 minutter, hvis metoden kommersialiseres. De usynlige kodene vil gjøre det umulig å kopiere dem, og de kan antakelig brukes til kopisikring, hvis man benytter en spesiell konsentrasjon av nanopartikler.

Kilde: New Scientist

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Stora Enso selger papirfabrikk til eierne av Lidl

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Stora Enso har inngått avtale om å selge papirfabrikken Maxau i Tyskland til Schwarz Group, som ellers driver med detaljhandel. De eier kjedene Lidl og Kaufland og sies å være den største detaljhandelskjeden i Europa og den fjerde største på verdensbasis målt i omsetning.

Publisert av: 

Skalérbar trykkpresse med nye formatmuligheter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Med slagordet ”Perfekt fra alle sider” lanserer Heidelberg den nye generasjon av Speedmaster SX 102. Denne nye trykkpressen henvender seg primært til kommersielle trykkerier, som krever et høyt produktivitets- og kvalitetsnivå med trykk på begge sider i én kjøring.

Publisert av: 

Skipnes: ”Vi blir mer konkurransedyktige”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Skipnes

Det blåser positive vinder hos Skipnes. Arktrykkeriet, med både digital- og offsettrykk, har nå etablert seg i nye, større lokaler. I samme veiven har selskapet investert stort i mer effektiv offsetproduksjon, noe som gir dem muligheter til å ta på seg større volumer de neste årene.

Publisert av: 

Sverige: Postnord slutter å distribuere uadressert reklame

Tekst: Anja Degerholm | Foto: Pressefoto

Postnord i Sverige avvikler virksomheten for uadressert direktereklame (ODR) rettet mot husholdninger. Det er ikke lenger en lønnsom virksomhet for selskapet, noe som peker på et prispresset marked og stigende papirpriser som bakgrunn for beslutningen. I stedet bør det fokuseres på mer målgruppeorientert, adressert annonsering.

Publisert av: