Kodaks avgåtte markedssjef Jeffrey Hayzlett har skrevet en bok om markedsføring. Dette er en type bøker som stort sett følger samme mal, nemlig 50.000 ord fordelt på ti kapitler. Salget er også begrenset til de 14 dagene som går mens anmelderne snakker og skriver om boken og forfatterene får delta på talskshows og frokost-tv.
Jeffrey Hayzlett ville at hans bok skulle få et lenge liv, og valgte derfpr å ty til sosiale medier .
Jeffrey skrev 35 korte kapitler. Hvert kapittel fikk en tittel som besto av omrking 140 tegn, omtrent på nivå med en tweet. Deretter sendte han en kapittel-overskrift hver dag, selvsagt på twitter. Samtidig la han de 500 ordene fra det aktuelle kapitlet ut på bloggen sin. Dette gjorde han i en drøy måned.
I starten på hvert kapittel ligger en QR-kode. Når du leser av den kommer du til Jeffrey Hayzletts blogg, der du tilbys noen minutter film med eksempler på det dette kapitlet handler om.
På denne måten for forfatteren vite hvilke kapitler som er mest populære og bør fordypes i neste bok. I tillegg får han et helt register med kontaktdata til leserne. Smart synes vi!