NHO Grafisk gjennomgår store forandringer for tiden. Fra årsskiftet blir foreningen en egen bransjeforening innenfor Norsk Industri, den får nytt navn og ny leder. Navnet blir «Grafisk bransjeforening – Print og kommunikasjon». Den nyansatte lederen heter Magnus Thorkildsen, for tiden ansatt som analysesjef i Infopaq der han i 13 år har jobbet med medie- og kommunikasjonsarbeid.
Navnet på bransjeforeningen vil etter NHO Grafisk sin mening favne flest mulig av dagens medlemsbedrifter, og signaliserer ambisjoner om å tiltrekke seg nye interessegrupper og bedrifter i fremtiden.
– Det er liten tvil om at vår bransje vil endre seg betydelig de neste ti årene. Ny teknologi får konsekvenser. Det som i dag betraktes som tradisjonell grafisk virksomhet dreier mot nye områder som ikke nødvendigvis omhandler papir som kjerneprodukt. Det digitale markedet blir stadig mer viktig for grafiske bedrifter, skriver foreningen i en pressemelding.