Nytt navn, ny tilhørighet og ny sjef

PUBLISERT: 2 november 2012
OPPDATERT: 2 november

NHO Grafisk gjennomgår store forandringer for tiden. Fra årsskiftet blir foreningen en egen bransjeforening innenfor Norsk Industri, den får nytt navn og ny leder. Navnet blir «Grafisk bransjeforening – Print og kommunikasjon». Den nyansatte lederen heter Magnus Thorkildsen, for tiden ansatt som analysesjef i Infopaq der han i 13 år har jobbet med medie- og kommunikasjonsarbeid.
Navnet på bransjeforeningen vil etter NHO Grafisk sin mening favne flest mulig av dagens medlemsbedrifter, og signaliserer ambisjoner om å tiltrekke seg nye interessegrupper og bedrifter i fremtiden.
– Det er liten tvil om at vår bransje vil endre seg betydelig de neste ti årene. Ny teknologi får konsekvenser. Det som i dag betraktes som tradisjonell grafisk virksomhet dreier mot nye områder som ikke nødvendigvis omhandler papir som kjerneprodukt. Det digitale markedet blir stadig mer viktig for grafiske bedrifter, skriver foreningen i en pressemelding.

Siste nytt

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Roland DG øker printhastigheten på 3D-objekter markant

Roland DG kunngjør VersaOBJECT LO-640/300-serien, som muliggjør høypresisjons printing direkte på tredimensjonale objekter av nesten alle slag. Dette er printing som ellers gjøres med tampong- eller silketrykk.
versaobject_lo_640_300

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050

Les videre

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Amedias trykkeri i Larvik legges ned

Amedia avvikler konsernets trykkeri i Larvik. En trend med synkende opplag av papiraviser i kombinasjon med at flere aviser reduserer utgivelsesfrekvensen, oppgis som årsak til nedleggelsen.
John_kvadsheim

UPM stenger papirfabrikk i Tyskland

UPM fortsetter å tilpasse sin papirkapasitet til kundenes etterspørsel og planlegger derfor å stenge papirfabrikken i Ettringen, Tyskland permanent.
upm-ettringen