Digitaltrykk gir DM-vekst

PUBLISERT: 16 november 2012
OPPDATERT: 16 november

DM-Partner opplever at investeringer i digitaltrykk gir vekst i DM-markedet. – Med nye løsninger både for farge og sorthvitt vil digitaltrykk utgjøre en større del av totalen vår enn tidligere, sier daglig leder Svein Gossner.

DM på offensiven
18 millioner forsendelser årlig forteller det meste om at DM-Partner er en betydelig aktør i markedet for adressert direktereklame. Trykkerier, byråer og direktekunder har benyttet DM-Partners tjenester i mer enn 20 år, og selskapet har i liten grad merket den økende konkurransen fra digitale reklamekanaler. – Aktørene innenfor transaksjonsprint rammes nok mye sterkere enn oss av den utviklingen. For vår del opplever vi faktisk 20 prosent økning sammenlignet med fjoråret, og har tro på videre vekst. Det skyldes at vi har en sterk posisjon i markedet for direktereklame, og at kundene opplever at vi  leverer som avtalt. Den viktigste grunnen til å satse på trykt reklame er at det gir bedre respons enn alternativene. Vi sørger for at budskapet kommer dit det skal, når det skal, og på den måten kunden ønsker, oppsummerer Svein Gossner, som har fartstid i DM-markedet siden 1977.

 

Driftsstabilitet

Siden DM-Partner investerte i digitaltrykk første gang i 1988, har denne andelen av oppdragene vokst jevnlig. I fjor utgjorde digitaltrykk rundt 15 prosent av den totale mengden trykksaker som håndteres i lokalene på Ellingsrud. Svein Gossner og kollegene  hans er ikke i tvil om at denne andelen blir større fremover. – Vi utfører både egne produksjoner og tiltrykk på offsetjobber, og ikke minst trykking på konvolutter. Med topp moderne digitaltrykkløsninger både for sorthvitt og farger, kan vi håndtere et større spekter av oppdrag. Tidsfaktoren er ekstremt viktig, derfor er driftsstabilitet helt avgjørende. For en stor del av oppdragene er det avtalt leveringstid til Posten. Avvik fra denne ville medføre ekstrakostnader for kundene. Takket være produksjonsutstyr med høy driftsstabilitet og fleksible medarbeidere har dette aldri vært en aktuell problemstilling, sier Gossner.

 

Høyere kvalitet, og full hastighet på alle papirtyper. Det er viktige fordeler for oss, sier Stein Stubberud, avdelingsleder digitaltrykk hos DM-Partner.

Automatikk gir fordeler

Siste oppgradering innenfor digitaltrykk er en Xerox Nuvera 144 for sorthvitt og en Xerox 770 Digital Color Press. Stein Stubberud, avdelingssjef for digitaltrykk, opplever at begge løsningene gir et solid løft for bedriften. – Operatørene våre håndterer mange oppgaver samtidig, derfor er det viktig med stabilt produksjonsutstyr som ikke krever kontinuerlig tilsyn. Når vi sammenligner Xerox 770 med vår tidligere løsning Xerox 700, ser vi at det er et betydelig løft. Høyere hastighet på tykkere papir, høyere fargekvalitet og ikke minst enda bedre stabilitet gjennom opplaget, det er egenskaper vi setter pris på. Det siste skyldes også at maskinen kalibreres automatisk, noe som i praksis betyr at vi gjennomfører kalibrering oftere enn tidligere. Arbeidskraft koster, derfor ønsker vi produksjonsmaskiner med mest mulig automatikk, forklarer Stein Stubberud.

Driftsstabilitet har vel også med service å gjøre? – Utvilsomt. Erfaringen er at det er veldig langt mellom hvert papirstopp, til tross for at vi ofte produserer på papir levert av kunden. Samtidig får vi respons fra Xerox og BizDoc umiddelbart om det er et servicebehov. Det er helt avgjørende for en bedrift som vår, sier Stein Stubberud.

Om DM-Partner
Produksjonsbedrift spesialisert innenfor DM-oppdrag. Besørger tiltrykk/adressering, konvoluttering, pakking, forsendelse. 12 medarbeidere, forventet omsetning 15-16 millioner kroner i 2012. Egen digitaltrykkproduksjon.

Fakta om produksjonsløsninger hos DM-Partner
Xerox Nuvera 144 EA, installert 2012. Produksjonslinje for sorthvitt, benyttes til rene sorthvitt-oppdrag, tiltrykk på offsetjobber, konvolutt-trykking med mer. Produserer inntil 144 sider/minutt, benytter EA-toner og har produksjonskapasitet på inntil 2 millioner trykk i måneden.

Xerox 770 Digital Color Press, installert 2012. Produksjonslinje for fargeproduksjon, høy hastighet og kvalitet, SRA3-format. Full hastighet (71 trykk/min) opptil 300 grams papir, automatisk kalibrering, online fals/stift.

 

 

Les videre

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz