Digitaltrykk gir DM-vekst

DM-Partner opplever at investeringer i digitaltrykk gir vekst i DM-markedet. – Med nye løsninger både for farge og sorthvitt vil digitaltrykk utgjøre en større del av totalen vår enn tidligere, sier daglig leder Svein Gossner.

DM på offensiven
18 millioner forsendelser årlig forteller det meste om at DM-Partner er en betydelig aktør i markedet for adressert direktereklame. Trykkerier, byråer og direktekunder har benyttet DM-Partners tjenester i mer enn 20 år, og selskapet har i liten grad merket den økende konkurransen fra digitale reklamekanaler. – Aktørene innenfor transaksjonsprint rammes nok mye sterkere enn oss av den utviklingen. For vår del opplever vi faktisk 20 prosent økning sammenlignet med fjoråret, og har tro på videre vekst. Det skyldes at vi har en sterk posisjon i markedet for direktereklame, og at kundene opplever at vi  leverer som avtalt. Den viktigste grunnen til å satse på trykt reklame er at det gir bedre respons enn alternativene. Vi sørger for at budskapet kommer dit det skal, når det skal, og på den måten kunden ønsker, oppsummerer Svein Gossner, som har fartstid i DM-markedet siden 1977.

 

Driftsstabilitet

Siden DM-Partner investerte i digitaltrykk første gang i 1988, har denne andelen av oppdragene vokst jevnlig. I fjor utgjorde digitaltrykk rundt 15 prosent av den totale mengden trykksaker som håndteres i lokalene på Ellingsrud. Svein Gossner og kollegene  hans er ikke i tvil om at denne andelen blir større fremover. – Vi utfører både egne produksjoner og tiltrykk på offsetjobber, og ikke minst trykking på konvolutter. Med topp moderne digitaltrykkløsninger både for sorthvitt og farger, kan vi håndtere et større spekter av oppdrag. Tidsfaktoren er ekstremt viktig, derfor er driftsstabilitet helt avgjørende. For en stor del av oppdragene er det avtalt leveringstid til Posten. Avvik fra denne ville medføre ekstrakostnader for kundene. Takket være produksjonsutstyr med høy driftsstabilitet og fleksible medarbeidere har dette aldri vært en aktuell problemstilling, sier Gossner.

 

Høyere kvalitet, og full hastighet på alle papirtyper. Det er viktige fordeler for oss, sier Stein Stubberud, avdelingsleder digitaltrykk hos DM-Partner.

Automatikk gir fordeler

Siste oppgradering innenfor digitaltrykk er en Xerox Nuvera 144 for sorthvitt og en Xerox 770 Digital Color Press. Stein Stubberud, avdelingssjef for digitaltrykk, opplever at begge løsningene gir et solid løft for bedriften. – Operatørene våre håndterer mange oppgaver samtidig, derfor er det viktig med stabilt produksjonsutstyr som ikke krever kontinuerlig tilsyn. Når vi sammenligner Xerox 770 med vår tidligere løsning Xerox 700, ser vi at det er et betydelig løft. Høyere hastighet på tykkere papir, høyere fargekvalitet og ikke minst enda bedre stabilitet gjennom opplaget, det er egenskaper vi setter pris på. Det siste skyldes også at maskinen kalibreres automatisk, noe som i praksis betyr at vi gjennomfører kalibrering oftere enn tidligere. Arbeidskraft koster, derfor ønsker vi produksjonsmaskiner med mest mulig automatikk, forklarer Stein Stubberud.

Driftsstabilitet har vel også med service å gjøre? – Utvilsomt. Erfaringen er at det er veldig langt mellom hvert papirstopp, til tross for at vi ofte produserer på papir levert av kunden. Samtidig får vi respons fra Xerox og BizDoc umiddelbart om det er et servicebehov. Det er helt avgjørende for en bedrift som vår, sier Stein Stubberud.

Om DM-Partner
Produksjonsbedrift spesialisert innenfor DM-oppdrag. Besørger tiltrykk/adressering, konvoluttering, pakking, forsendelse. 12 medarbeidere, forventet omsetning 15-16 millioner kroner i 2012. Egen digitaltrykkproduksjon.

Fakta om produksjonsløsninger hos DM-Partner
Xerox Nuvera 144 EA, installert 2012. Produksjonslinje for sorthvitt, benyttes til rene sorthvitt-oppdrag, tiltrykk på offsetjobber, konvolutt-trykking med mer. Produserer inntil 144 sider/minutt, benytter EA-toner og har produksjonskapasitet på inntil 2 millioner trykk i måneden.

Xerox 770 Digital Color Press, installert 2012. Produksjonslinje for fargeproduksjon, høy hastighet og kvalitet, SRA3-format. Full hastighet (71 trykk/min) opptil 300 grams papir, automatisk kalibrering, online fals/stift.

 

 

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Når Sign, Print & Promotion – messen endelig er en realitet så stiller Ricoh med sine kreative trykkpresser og tilhørende softvare som vil pirre de fleste. Vi opplever nå ett marked i stor endring etter nedstengingen, trykkvolumer går ned så det å tilføre økt verdi til trykksakene kommer til å bli fokus i årene som kommer sier Eivind Karfjell, salgssjef hos Ricoh Norge Graphic Communications. 

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: