Digitaltrykk gir DM-vekst

PUBLISERT: 16 november 2012
OPPDATERT: 16 november

DM-Partner opplever at investeringer i digitaltrykk gir vekst i DM-markedet. – Med nye løsninger både for farge og sorthvitt vil digitaltrykk utgjøre en større del av totalen vår enn tidligere, sier daglig leder Svein Gossner.

DM på offensiven
18 millioner forsendelser årlig forteller det meste om at DM-Partner er en betydelig aktør i markedet for adressert direktereklame. Trykkerier, byråer og direktekunder har benyttet DM-Partners tjenester i mer enn 20 år, og selskapet har i liten grad merket den økende konkurransen fra digitale reklamekanaler. – Aktørene innenfor transaksjonsprint rammes nok mye sterkere enn oss av den utviklingen. For vår del opplever vi faktisk 20 prosent økning sammenlignet med fjoråret, og har tro på videre vekst. Det skyldes at vi har en sterk posisjon i markedet for direktereklame, og at kundene opplever at vi  leverer som avtalt. Den viktigste grunnen til å satse på trykt reklame er at det gir bedre respons enn alternativene. Vi sørger for at budskapet kommer dit det skal, når det skal, og på den måten kunden ønsker, oppsummerer Svein Gossner, som har fartstid i DM-markedet siden 1977.

 

Driftsstabilitet

Siden DM-Partner investerte i digitaltrykk første gang i 1988, har denne andelen av oppdragene vokst jevnlig. I fjor utgjorde digitaltrykk rundt 15 prosent av den totale mengden trykksaker som håndteres i lokalene på Ellingsrud. Svein Gossner og kollegene  hans er ikke i tvil om at denne andelen blir større fremover. – Vi utfører både egne produksjoner og tiltrykk på offsetjobber, og ikke minst trykking på konvolutter. Med topp moderne digitaltrykkløsninger både for sorthvitt og farger, kan vi håndtere et større spekter av oppdrag. Tidsfaktoren er ekstremt viktig, derfor er driftsstabilitet helt avgjørende. For en stor del av oppdragene er det avtalt leveringstid til Posten. Avvik fra denne ville medføre ekstrakostnader for kundene. Takket være produksjonsutstyr med høy driftsstabilitet og fleksible medarbeidere har dette aldri vært en aktuell problemstilling, sier Gossner.

 

Høyere kvalitet, og full hastighet på alle papirtyper. Det er viktige fordeler for oss, sier Stein Stubberud, avdelingsleder digitaltrykk hos DM-Partner.

Automatikk gir fordeler

Siste oppgradering innenfor digitaltrykk er en Xerox Nuvera 144 for sorthvitt og en Xerox 770 Digital Color Press. Stein Stubberud, avdelingssjef for digitaltrykk, opplever at begge løsningene gir et solid løft for bedriften. – Operatørene våre håndterer mange oppgaver samtidig, derfor er det viktig med stabilt produksjonsutstyr som ikke krever kontinuerlig tilsyn. Når vi sammenligner Xerox 770 med vår tidligere løsning Xerox 700, ser vi at det er et betydelig løft. Høyere hastighet på tykkere papir, høyere fargekvalitet og ikke minst enda bedre stabilitet gjennom opplaget, det er egenskaper vi setter pris på. Det siste skyldes også at maskinen kalibreres automatisk, noe som i praksis betyr at vi gjennomfører kalibrering oftere enn tidligere. Arbeidskraft koster, derfor ønsker vi produksjonsmaskiner med mest mulig automatikk, forklarer Stein Stubberud.

Driftsstabilitet har vel også med service å gjøre? – Utvilsomt. Erfaringen er at det er veldig langt mellom hvert papirstopp, til tross for at vi ofte produserer på papir levert av kunden. Samtidig får vi respons fra Xerox og BizDoc umiddelbart om det er et servicebehov. Det er helt avgjørende for en bedrift som vår, sier Stein Stubberud.

Om DM-Partner
Produksjonsbedrift spesialisert innenfor DM-oppdrag. Besørger tiltrykk/adressering, konvoluttering, pakking, forsendelse. 12 medarbeidere, forventet omsetning 15-16 millioner kroner i 2012. Egen digitaltrykkproduksjon.

Fakta om produksjonsløsninger hos DM-Partner
Xerox Nuvera 144 EA, installert 2012. Produksjonslinje for sorthvitt, benyttes til rene sorthvitt-oppdrag, tiltrykk på offsetjobber, konvolutt-trykking med mer. Produserer inntil 144 sider/minutt, benytter EA-toner og har produksjonskapasitet på inntil 2 millioner trykk i måneden.

Xerox 770 Digital Color Press, installert 2012. Produksjonslinje for fargeproduksjon, høy hastighet og kvalitet, SRA3-format. Full hastighet (71 trykk/min) opptil 300 grams papir, automatisk kalibrering, online fals/stift.

 

 

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

BK onCode AS, et teknologiselskap med base i Trondheim og en del av BK-konsernet, har kjøpt svenske arifiQ Development som er kjent for sitt avanserte kalkyle- og produksjonssystem rettet mot den grafiske bransjen.
BK fasad
BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

Durst styrker nærværet i Norden

Durst Group overtar Molanders Sign & Display. Selskapet endrer navn til Durst Nordic og har ansatt en ny administrerende direktør for å erstatte Hans Molander som går av med pensjon.
Img
Durst styrker nærværet i Norden

Landa skjærer kraftig ned

Landa Digital Printing (LDP) er i ferd med å gå gjennom en smertefull effektiviseringsprosess ved å si opp over 100 ansatte av sin arbeidsstyrke på 500, skriver den israelske finansavisen Globes.
Landa_01
Landa skjærer kraftig ned

UPM Raflatac bytter navn

Forretningsområdet og rapporteringssegmentet UPM Raflatac vil bli omdøpt til UPM Adhesive Materials fra og med 12. juni. Det nye navnet på rapporteringssegmentet vil bli brukt fra delårsrapporten for andre kvartal 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac bytter navn