IPEX-krig: Digitalt eller offset?

PUBLISERT: 1 mars 2013
OPPDATERT: 21 mars

Ledelsen i den britiske offsetforhandleren Printers Superstore, kritiserer Ipex-arrangøren i et åpent brev der de mener Ipex-arrangøren er bedriver negativ og feilaktig omtale av offsetmarkedet. På Printers Superstores hjemmeside skriver bedriften at de er sjokkert over i hvilken grad Ipex har endret fokus for messen i 2014, som nå markedsføres som et digitalt arrangement.

At Ipex nå vektlegger digital teknologi er en konsekvens av at mange offsetfabrikanter har valgt å avstå fra  å stille ut på messen og i stedet vil satse på utviklingslandene, der potensialet er større.

Slike planer har Printers Superstore ikke, skriver de i brevet. De ønsker fortsatt støtte for offsetmarkedet, selv om det skulle bety at de blir den eneste offsetutstilleren på Ipex. Printers Superstore mener offsetteknologien lever i beste velgående, og at Ipex har et ansvar for å støtte trykkindustrien. Printers Superstore argumenterer med at offset stadig er den dominerende teknologien og skriver at digitalprint bare utgjør 2 prosent av verdens samlede trykkvolum (selv om mandre eksperter mener sannheten ligger nærmere 15 prosent (red.anm.)
Leder for Ipex-messen, Trevor Crawford, har uttalt at Ipex-ledelsen ikke ønsker å diskutere dette offentlig, men gjerne vil møte Printers Superstore for å diskutere saken og finne løsninger.

Brevet kan du lese her.

http://www.printers-superstore.com/letter_to_ipex14.html

Les videre

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01