IPEX-krig: Digitalt eller offset?

PUBLISERT: 1 mars 2013
OPPDATERT: 21 mars

Ledelsen i den britiske offsetforhandleren Printers Superstore, kritiserer Ipex-arrangøren i et åpent brev der de mener Ipex-arrangøren er bedriver negativ og feilaktig omtale av offsetmarkedet. På Printers Superstores hjemmeside skriver bedriften at de er sjokkert over i hvilken grad Ipex har endret fokus for messen i 2014, som nå markedsføres som et digitalt arrangement.

At Ipex nå vektlegger digital teknologi er en konsekvens av at mange offsetfabrikanter har valgt å avstå fra  å stille ut på messen og i stedet vil satse på utviklingslandene, der potensialet er større.

Slike planer har Printers Superstore ikke, skriver de i brevet. De ønsker fortsatt støtte for offsetmarkedet, selv om det skulle bety at de blir den eneste offsetutstilleren på Ipex. Printers Superstore mener offsetteknologien lever i beste velgående, og at Ipex har et ansvar for å støtte trykkindustrien. Printers Superstore argumenterer med at offset stadig er den dominerende teknologien og skriver at digitalprint bare utgjør 2 prosent av verdens samlede trykkvolum (selv om mandre eksperter mener sannheten ligger nærmere 15 prosent (red.anm.)
Leder for Ipex-messen, Trevor Crawford, har uttalt at Ipex-ledelsen ikke ønsker å diskutere dette offentlig, men gjerne vil møte Printers Superstore for å diskutere saken og finne løsninger.

Brevet kan du lese her.

http://www.printers-superstore.com/letter_to_ipex14.html

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324