Tre tøffe gründerjenter

PUBLISERT: 8 mars 2013
OPPDATERT: 8 mars

Ukeavisen Ledelse forteller i sitt nyhetsbrev om Christine Leborg, som startet Silke Forlag for fire år siden sammen med Wenche Haugland og Lena Sanfridsson. Bedriften har kvinner som primærmålgruppe. Alle de tre gründerdamene hadde lederstillinger i forlaget Bazar da de valgte å bli sine egne sjefer. Senere har de også ansatt Kjersti Thomassen.

− Du må ha et snev av galskap for å bli gründer, sier Christine. – Drømmen var å jobbe med bøker og å tjene penger på det. Vi tre hadde komplementære egenskaper, så vi klarte å tenke kommersielt fra starten av. Ideen ble født ett år før den var en realitet. Da hadde vi også fått med oss en investor som trodde på oss, forteller hun til NTB.

I dag går Silke Forlag med overskudd. Til tross for lange arbeidsdager og usikkerhet, er fordelene klare med å styre sin egen bedrift.

− Du kan planlegge dagen, du kan se resultatene av det du gjør. Det er enormt tilfredsstillende å oppnå resultater på bunnlinjen. Du får en veldig tilhørighet og følelse av eierskap, sier den daglige lederen.

Leborg og hennes kolleger er slett ikke alene. Over 200.000 kvinner går med en drøm om å bli gründere, ifølge en undersøkelse som Ipsos MMI har gjennomført for DNB. Dette gjelder særlig unge kvinner mellom 18 og 34 år.

− Norsk økonomi er i en veldig god periode. De som har gründertanker ser mulighetene i dette markedet, sier småbedriftsøkonom i DNB, Ellen Dokk Holm.

Antallet gründerkvinner er økende, men det er fremdeles langt flere menn som etablerer seg som selvstendig næringsdrivende. I 2002 var 28,9 prosent av gründerne 2002 kvinner, ifølge SSB. I 2012 var tallet steget til 36 prosent. Årsaken er i stor grad økt likestilling og høyere utdanning, mener Holm. Dessuten har det blitt lettere å starte sin egen bedrift i løpet av de siste årene.

− Nå har man de samme rettighetene i forbindelse med svangerskaps- og foreldrepenger som en som er fast ansatt i en privat eller offentlig bedrift. Det har også blitt enklere å starte et aksjeselskap. I 2012 ble det bestemt at man må ha 30.000 kroner i egenkapital. Tidligere var dette beløpet 100.000 kroner, forteller Holm.

Små bedrifter som har en omsetning på under 5 millioner kroner ikke har heller ikke revisorplikt for regnskapet.

Likevel er det tøft å starte for seg selv. Leborg ble advart av flere da hun luftet sine drømmer.

− Veldig mange var negative og sa at «dette kommer du aldri til å få til», sier den daglige lederen.

Kvinner er gjerne ekstra engstelige og tør ikke alltid helt å tro på konseptet sitt, sier hun.

− Mange tenker at jobben nesten blir livet – og det gjør den jo. Kvinner har en stor omsorgsrolle. Det kan nok virke preventivt på at de starter egen bedrift, sier Leborg.

Hun håper økningen i antall kvinnelige gründere fortsetter likevel.

−      Jeg håper flere kvinner våger å satse. Det kunne vært lettere å lykkes i denne bransjen dersom det fantes en slags mentorordning der etablerte gründere kunne hjelpe de ferske i gang, sier hun.

Kilde: Ukeavisen Ledelse

Les videre

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Canon presenterer ny inkjetpresse og samarbeid med Heidelberg

Canon hadde noen overraskelser i ermet da de sparket i gang Drupa med en pressekonferanse, og Sign&Print var selvsagt på plass. Det var flere nyheter som ikke er nevnt tidligere.
canon_drupa_01

HP og Canva vil demokratisere design og printing

HP annonserte i dag et strategisk flerårig globalt partnerskap med Canva, en plattform for visuell kommunikasjon. Samarbeidet har som mål å gi millioner av Canva-brukere over hele verden muligheten til å enkelt designe online, lage visuelt innhold og printe lokalt.
hp-canva

Horizon snur arket med tre nye samarbeid

Etterbehandlingsleverandør Horizon skriver nye kapitler med tre ferske samarbeid. Nå kan de hjelpe trykkeriene fra trykk til ferdig bok i både mykt og hardt omslag.
HID_03-1

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676