Tre tøffe gründerjenter

PUBLISERT: 8 mars 2013
OPPDATERT: 8 mars

Ukeavisen Ledelse forteller i sitt nyhetsbrev om Christine Leborg, som startet Silke Forlag for fire år siden sammen med Wenche Haugland og Lena Sanfridsson. Bedriften har kvinner som primærmålgruppe. Alle de tre gründerdamene hadde lederstillinger i forlaget Bazar da de valgte å bli sine egne sjefer. Senere har de også ansatt Kjersti Thomassen.

− Du må ha et snev av galskap for å bli gründer, sier Christine. – Drømmen var å jobbe med bøker og å tjene penger på det. Vi tre hadde komplementære egenskaper, så vi klarte å tenke kommersielt fra starten av. Ideen ble født ett år før den var en realitet. Da hadde vi også fått med oss en investor som trodde på oss, forteller hun til NTB.

I dag går Silke Forlag med overskudd. Til tross for lange arbeidsdager og usikkerhet, er fordelene klare med å styre sin egen bedrift.

− Du kan planlegge dagen, du kan se resultatene av det du gjør. Det er enormt tilfredsstillende å oppnå resultater på bunnlinjen. Du får en veldig tilhørighet og følelse av eierskap, sier den daglige lederen.

Leborg og hennes kolleger er slett ikke alene. Over 200.000 kvinner går med en drøm om å bli gründere, ifølge en undersøkelse som Ipsos MMI har gjennomført for DNB. Dette gjelder særlig unge kvinner mellom 18 og 34 år.

− Norsk økonomi er i en veldig god periode. De som har gründertanker ser mulighetene i dette markedet, sier småbedriftsøkonom i DNB, Ellen Dokk Holm.

Antallet gründerkvinner er økende, men det er fremdeles langt flere menn som etablerer seg som selvstendig næringsdrivende. I 2002 var 28,9 prosent av gründerne 2002 kvinner, ifølge SSB. I 2012 var tallet steget til 36 prosent. Årsaken er i stor grad økt likestilling og høyere utdanning, mener Holm. Dessuten har det blitt lettere å starte sin egen bedrift i løpet av de siste årene.

− Nå har man de samme rettighetene i forbindelse med svangerskaps- og foreldrepenger som en som er fast ansatt i en privat eller offentlig bedrift. Det har også blitt enklere å starte et aksjeselskap. I 2012 ble det bestemt at man må ha 30.000 kroner i egenkapital. Tidligere var dette beløpet 100.000 kroner, forteller Holm.

Små bedrifter som har en omsetning på under 5 millioner kroner ikke har heller ikke revisorplikt for regnskapet.

Likevel er det tøft å starte for seg selv. Leborg ble advart av flere da hun luftet sine drømmer.

− Veldig mange var negative og sa at «dette kommer du aldri til å få til», sier den daglige lederen.

Kvinner er gjerne ekstra engstelige og tør ikke alltid helt å tro på konseptet sitt, sier hun.

− Mange tenker at jobben nesten blir livet – og det gjør den jo. Kvinner har en stor omsorgsrolle. Det kan nok virke preventivt på at de starter egen bedrift, sier Leborg.

Hun håper økningen i antall kvinnelige gründere fortsetter likevel.

−      Jeg håper flere kvinner våger å satse. Det kunne vært lettere å lykkes i denne bransjen dersom det fantes en slags mentorordning der etablerte gründere kunne hjelpe de ferske i gang, sier hun.

Kilde: Ukeavisen Ledelse

Les videre

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

Siste nytt

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserer lanseringen av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet. De nye digitalpressene er designet for å forbedre både produksjonsflyten og økonomien i trykkeribransjen – og inneholder derfor en rekke autonome løsninger som skal effektivisere produksjonsprosesser.
hp123

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren