Ungdommer med på «STOLT GRAFISK»

PUBLISERT: 12 april 2013
OPPDATERT: 12 april

13 ungdommer fra grafisk bransje i Rogaland skal på utflukt til papirfabrikken Arctic paper Munkedal i Sverige.  Reisen er en del av et nytt spennende opplegg kalt STOLT GRAFISK som skal skape engasjement, økt kunnskap, trivsel og gi læring til ungdom som satser på en fremtid i grafisk bransje.

Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon Rogaland har mottatt en sum penger fra Opplæringskontoret for grafiske fag i Rogaland (OGIR) da dette ble avviklet. Pengene Arcticpaperskal brukes til opplærings‐ og rekrutteringsformål for OGIRS medlemmer. Pengene skal benyttes over en 3‐års periode.

I utgangspunktet er tanken om å skape et engasjement blant ungdom, spesielt dem som allerede har valgt å satse på grafisk bransje. Det er liten rekruttering av ungdom til grafisk, og flere velger seg ut av bransjen.

I samarbeid med to engasjerte ungdommer ble prosjektet STOLT GRAFISK til, og som nå samler 13 ungdommer til et avspark for prosjektet gjennom reisen til Arctic papers papirfabrikk.

Grafisk bransjeforening i Rogaland arbeider for å skaffe ytterligere ressurser gjennom leverandører, og kombinert med pengene fra OGIR slik at det kan det legges til rette for kurs og sosiale samvær.

 

Dette vil øke kunnskap til ungdom innen grafisk, som bedriftene vil nyte godt av. Det er tenkt at ungdommene selv skal komme med forslag til styret til ulike tiltak fremover.

For å sparke i gang prosjektet er det planlagt en tur til Munkedal papirfabrikk i samarbeid med Arctic

paper.

 

Prosjektet ble annonsert gjennom en nyopprettet facebook gruppe og med det resultat at 13

ungdommer fra grafisk bransje har vist engasjement og skrevet en søknad på hvorfor akkurat

han/hun skal få være med på denne papirturen.

Les videre

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1