_Ricoh lanserer nå en cloud-basert ytelse, som skal gi trykkerier og andre grafiske bedrifter større muligheter til å påta seg større deler av kundens markedsføringsjobber.
–>Produktet heter Marcom Central og består av flere verktøy som gjør det mulig å lagre store mengder markedsmateriell i skyen, som gjøres tilgjengelig for kundene via nettet. Marcom Central inneholder verktøy til markedsføring, web-til-print, utskrift med variable data og interaktiv markedskommunikasjon i flere forskjellige mediekanaler.
– Ofte vil trykkeriene tilby mer enn trykk. Med Marcon Central blir det mulig å bli en samarbeidspartner, sier Tommy Segelberg, director PPBG, Ricoh Nordic Operations. Det blir mulig å kundetilpasse mail-utsendelser. Forskjellige deler av en kampanje kan tilpasses fra avdeling til avdeling og medarbeiderne kan redigere dokumentet i skyen og foreta endringer og bestille de trykksakene de skal bruke.
Produktet kan også integreres med andre programmer og arbeidsflyt fra tredjepartsleverandører. Det kan også lenkes til infrastruktursystemer hos kundene som for eksempel MIS ERP eller automatiserte markedsføringsystemer. Marcom Central-løsningen inkluderer også strategiske Ricoh-ytelser som Precision Marketing, Data Analytics og verktøy til målrettet interaktiv markedskommunikasjon og direct marketing samt Objectif Lune og DirectSmile.
Marcom Central anvender også programpakken Fusion Pro VDP. Pakken består av FusionPro VDP Creator – en løsning til print med variable data, FusionPro Producer Composition Engine – til cloud-basert VDP-bearbeiding i Marcom Central, FusionPro VDP Expression – til avansert bildejustering, FusionPro Links – til kundetilpasset URL:er, mikro-sites og kampanjespor. FusionPro VDP Creator har også program til integrering med for eksempel Adobe Acrobat og Indesign, slik at du enkelt kan lage VDP-mailer som kan lastes opp til skyen, slik at alle involverte parter har adgang til prosjektet via Marcom Central.