Smarttelefonen dominerer mer og mer

PUBLISERT: 6 september 2013
OPPDATERT: 21 mars

Smarttelefonen blir stadig mer dominerende. Dette konstaterte Henrik Berggren, vd og gründer av Readmill, når han talte på The conference i Malmö den 21 august. Readmill har en app som gjør det mulig og lese bøker både via smarttelefon og lesebrett.

Bruk av Smarttelefonen har nådd høyder ingen prognoser kunne forespeile. Framfor alt er det særlig e-leserne, som Amazons Kindle, som betaler prisen. Salget av smarttelefoner øker også kraftig i forhold til salget av lesebrett.

I 2010 ble det solgt like mange nettbrett og lesebrett sier Henrik Berggren. I 2011 økte begge, selv om økningen var størst i salget av nettbrett. Året etter, 2012, minsket slaget av lesebrett med 36 prosent.

Men det finnes en enhet som knuser begge disse produktene, og det er smarttelefoner. Mye har hendt siden iPhone 3G og opp till iPhone5. Den sistnevnte har fem ganger så mange piksler på skjermen sammenlignet med 3G. Dette har stor invirkning på lesningen og pr i dag er det faktisk via smarttelefonen det leses flest bøker.

PÅ ALLE NIVÅER. Når Readmill sammenligner leserne som leser bøker på smarttelefonen som de som leser på lesebrettet, dominerer telefonen på alle områder. Man skulle for eksempel tro at det tar lengre tid og lese på mobilen. Men de som leser mobilen avslutter i gjennomsnitt sin bok på 30 dager, sammenlignet med gjennomsnittlig 32 dager for de som leser på lesebrettet.

– Smarttelefonbrukere leser fler bøker, siterer mer, kommenterer oftere, påbegynner og leser ut fler bøker og har generelt fler følgere konstanterer Henrik Berggren.

Så den klare vinneren er telefonen, nettbrett er nummer to og lesebrettet er den største taperen.

– Og vær oppmerksom på at 30 prosent av alle elektroniske bøker kjøpes for å gis bort. Så man kan aldri gå ut i fra at den som har kjøpt også er den som har lest boken.

LESEBRETTENE DOMINERER iPhone 3G opp till iPhone5 AR FOR SPILL. Alex Dale, er en av fem deltagere i King.com, som utvikler spill. Han kunne konstantere at en tredjedel av den tiden vi sysselsetter oss med vår telefon, spiller vi spill. Motsvarende for lesebrett er 2/3.

Spill sysselsetter vi oss med framfor alt i sengen. 18 prosent av alt spill foregår der sammenlignet med eksempelvis 12 prosent når vi befinner oss i en bil.

– 38 prosent finner et spill gjennom tips fra en kollega. Motsvarende for reklame på facebook er 20 prosent. Så de sosiale medier og tips er helt sentrale kilder for å få nye brukere konstenterer Alex Dale. Han forteller også at 80 prosent av de som spiller f.eks. gjennom Candu Crush, gjør det uten og betale for å slippe reklame, komme forbi et hinder eller annet.

Men de 20 prosentene rekker tydeligvis langt. I fjor omsatte selskapet for 188 millioner, med et overskudd på sju millioner. Hvilket var det dobbelte av både omsettningen og overskudd på to år.

SPOTIFY. Et selskap som derimot ikke tjener penger er Spotify. De vokser til gjengjeld med enorm hastighet. I fjor steg omsetningen fra 172 millioner til over en milliard kroner.

Will Page fra Spotify virker ikke særlig bekymret. Akkurat nå er all fokus på vekst og de har virkelig blitt en vikitg spiller. Penger fra Spotify bidro til at den svenske musikkindustrien vokste med 20 prosent i fjor. Det smittet til og med over på live musikken, som økte sin omsetning med 12 prosent i fjor.

– Akkurat nå er det Holland som står i fokus. Her finnes et marked der tyveri av musikk tradisjonelt har vært stort helt tilbake til 1999. Men når vi har analysert, så ser vi at halvparten av Hollands 1,8 millioner pirater lastet ned mindre enn tre filer under hele fjoråret. De ti prosent som stjal mest, lastet ned halvparten av det som til sammen som ble stjålet.

– Spørsmålet er om det er lettest å få de store eller små tyvene til å begynne og betale. Dette kikker vi på for tiden, sier Will Page.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1