Antallet kunnskapsmedarbeidere (iWorkers) i bedriftene forventes å stige kraftig i løpet av de neste fem år, viser en ny undersøkelse foretatt i år av Coleman Parkes Research på vegne av Ricoh Europa. For øyeblikket sier fire prosent av de europeiske bedriftslederne at majoriteten av deres medarbeidere er iWorkers. Men de fleste mener at det vil skje vesentlige endringer i løpet av de neste fem år, og 37 prosent av lederne vurderer at størstedelen av deres arbeidsstyrke vil være iWorkers i år 2018.
Ifølge bedriftsledere er det mest effektive middel for å øke medarbeiderkunnskap og antallet iWorkers å bruke verktøy som gjør det mulig å samarbeide og dele kunnskap på tvers av arbeidssted. På en delt annenplass nevnes henholdsvis optimering av forretningsprosesser ved å gjennomgå arbeidsmetoder og sikre at teknologien brukes best mulig, samt å skifte til cloud computing. På fjerdeplassen ligger digitalisering av papirdokumenter, herunder å sikre bedre adgang til aktuelle og historiske forretningskritiske data for å styrke beslutningsprosessene.
Undersøkelser fra McKinsey – «The Productivity Imperative fra 2010» – fremhever at virksomheter med høyere konsentrasjoner av kunnskapsarbeidere (mer enn 35 % av arbeidsstyrken) i gjennomsnitt har en tre ganger høyere avkastning per medarbeider enn virksomheter med 20 prosent eller færre kunnskapsarbeidere.
– Det er på tide at de europeiske bedriftene optimerer deres forretningskritiske prosesser og dokumenthåndteringen for å forberede seg på fremtiden, kommenterer Søren Krogh-Nielsen, Country Manager hos Ricoh Danmark. – Med den konstante strøm av nyvinninger og teknologiske forandringer er det viktig å ha en høyt kvalifisert arbeidsstyrke, så forbedringer som større omstillingsevne, økt effektivitet, høyere produktivitet samt oppfyllelse av kundenes behov kan realiseres.
Den forventede stigningen kan skyldes de påviselige konsekvenser av ineffektiv kunnskapsdeling. Da bedriftslederne ble bedt om å rangere de tre viktigste områder som var blitt påvirket, kom tapt fortjeneste inn på en førsteplass (49 %) etterfulgt av mistede kunder (43 %) og manglende kundeinnsikt (27 %).
Undersøkelsen viser også at mange utfordringer skal overvinnes før flere iWorkers i bedriftene blir en realitet. Mens nesten tre fjerdedeler av bedriftene investerer i ny teknologi for å forbedre medarbeiderproduktiviteten i og utenfor kontoret, fremhever flertallet også behovet for å revidere de eksisterende prosesser, så de ansatte får lettere adgang til forretningskritisk informasjon.
Over 70 prosent mener at manglende mulighet for adgang til dokumenter fra mobile enheter hemmer forretningen, mens to tredjedeler sier at foreldede søkefunksjoner gjør det vanskelig for medarbeiderne å innhente opplysninger som er nødvendige for å utvikle bedriften. Utover dette sier 62 prosent at usammenhengende informasjonssiloer hindrer kunnskapsdeling.
Undersøkelsene kan ses på www.ricoh.no.