Informasjonsdeling blir et “must”

PUBLISERT: 8 november 2013
OPPDATERT: 21 mars

Antallet kunnskapsmedarbeidere (iWorkers) i bedriftene forventes å stige kraftig i løpet av de neste fem år, viser en ny undersøkelse foretatt i år av Coleman Parkes Research på vegne av Ricoh Europa. For øyeblikket sier fire prosent av de europeiske bedriftslederne at majoriteten av deres medarbeidere er iWorkers. Men de fleste mener at det vil skje vesentlige endringer i løpet av de neste fem år, og 37 prosent av lederne vurderer at størstedelen av deres arbeidsstyrke vil være iWorkers i år 2018.

Ifølge bedriftsledere er det mest effektive middel for å øke medarbeiderkunnskap og antallet iWorkers å bruke verktøy som gjør det mulig å samarbeide og dele kunnskap på tvers av arbeidssted. På en delt annenplass nevnes henholdsvis optimering av forretningsprosesser ved å gjennomgå arbeidsmetoder og sikre at teknologien brukes best mulig, samt å skifte til cloud computing. På fjerdeplassen ligger digitalisering av papirdokumenter, herunder å sikre bedre adgang til aktuelle og historiske forretningskritiske data for å styrke beslutningsprosessene.

Undersøkelser fra McKinsey – «The Productivity Imperative fra 2010» – fremhever at virksomheter med høyere konsentrasjoner av kunnskapsarbeidere (mer enn 35 % av arbeidsstyrken) i gjennomsnitt har en tre ganger høyere avkastning per medarbeider enn virksomheter med 20 prosent eller færre kunnskapsarbeidere.

– Det er på tide at de europeiske bedriftene optimerer deres forretningskritiske prosesser og dokumenthåndteringen for å forberede seg på fremtiden, kommenterer Søren Krogh-Nielsen, Country Manager hos Ricoh Danmark. – Med den konstante strøm av nyvinninger og teknologiske forandringer er det viktig å ha en høyt kvalifisert arbeidsstyrke, så forbedringer som større omstillingsevne, økt effektivitet, høyere produktivitet samt oppfyllelse av kundenes behov kan realiseres.

Den forventede stigningen kan skyldes de påviselige konsekvenser av ineffektiv kunnskapsdeling. Da bedriftslederne ble bedt om å rangere de tre viktigste områder som var blitt påvirket, kom tapt fortjeneste inn på en førsteplass (49 %) etterfulgt av mistede kunder (43 %) og manglende kundeinnsikt (27 %).

Undersøkelsen viser også at mange utfordringer skal overvinnes før flere iWorkers i bedriftene blir en realitet. Mens nesten tre fjerdedeler av bedriftene investerer i ny teknologi for å forbedre medarbeiderproduktiviteten i og utenfor kontoret, fremhever flertallet også behovet for å revidere de eksisterende prosesser, så de ansatte får lettere adgang til forretningskritisk informasjon.

Over 70 prosent mener at manglende mulighet for adgang til dokumenter fra mobile enheter hemmer forretningen, mens to tredjedeler sier at foreldede søkefunksjoner gjør det vanskelig for medarbeiderne å innhente opplysninger som er nødvendige for å utvikle bedriften. Utover dette sier 62 prosent at usammenhengende informasjonssiloer hindrer kunnskapsdeling.
Undersøkelsene kan ses på www.ricoh.no.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag