Adobe Social Intelligence Report er basert på anonymiserte data fra detaljhandel-, medie-, underholdnings- og reiselivsbransjen fra fjerde kvartal 2012 til samme kvartal i 2013. Rapporten melder nå at Pinterest innhenter Facebook i omsetning pr. besøkende
Pinterest
I 2014 forventes Pinterest å generere høyere omsetning pr. besøkende (RPV) enn Facebook i det amerikanske markedet. På ett år har det sosiale mediet Tumblr opplevd en økning på 340 prosent i RPV mot 244 prosent for Pinterest , 131 prosent for Twitter og 72 prosent for Facebook.
Økonomi
De store sosiale mediene har blitt flinkere til å tjene penger på de besøkende. I 2014 forventer Adobe at omsetningen pr. besøkende (RPV) fra Pinterest til nettbutikker vil overstige Facebook i det amerikanske markedet. Allerede ifjor ble Facebook forbigått av Pinterest i Storbritannia, der deres RPV økte til £0,88 (ca. 8,94 NOK) for henvisninger til britiske nettbutikker, mens tallet for Facebook bare vokste til £0,69 (ca. 7 NOK). Det viser Adobe Social Intelligence Report, som har analysert online brukeratferd fra fjerde kvartal 2012 til samme kvartal i 2013.
– Vi forventer at den såkalte ‘Referred Revenue Per Visitor’, altså den omsetningen som den gjennomsnittlige henviste Pinterest-bruker genererer, vil gå forbi Facebook i det amerikanske markedet i løpet av 2014. Facebook har fortsatt det største totale trafikkvolumet, så det er fortsatt en viktig plattform fra et digitalt markedsføringsperspektiv, sier Håkan Cedell, nordisk sjef for Adobe Social.
Rapporten viser også at Facebook opplever økt konkurranse fra både Twitter og Pinterest, som begge har økt sin andel av det totale antall henvisninger til nettbutikker med henholdsvis 125 prosent og 89 prosent. I samme periode har Facebooks andel falt med 15 prosent.
Tumblr også i skuddet
På bare ett år har omsetningen pr. besøkende hos Tumblr vokst med 340 prosent, mens veksten også er betydelig for andre sosiale medier, som Pinterest (244 prosent), Twitter (131 prosent) og Facebook (72 prosent).
– Pinterest, Tumblr, Twitter og Facebook viser alle to- eller tresifrede veksttall, noe som understreker den stadig viktigere rollen sosiale medier spiller i virksomheters digitalmarkedsføring, sier Cedell.
Rapporten viser at Facebook samlet sett har en vekst på 365 prosent av sin klikkfrekvens (Click Through Rate – CTR), noe som viser hvor ofte annonser blir trykket på. I Europa er andelen noe lavere, med en vekst på 172 prosent og i Storbritannia kun 14 prosent.
Bilder sier 650 prosent mer enn ord
Idag utgjør bilder 74 prosent av alle virksomheters Facebook-oppdateringer, noe som er en vekst på 10 prosent på ett år. I samme periode har andelen oppdateringer med tekst, video og linker alle falt.
– Tallene viser at virksomheter i større grad benytter Facebook-oppdateringer med bilder. Prioriteringen er fornuftig for mange, siden bildeoppdateringer i gjennomsnitt gir 650 prosent mer involvering fra følgere enn tradisjonelle tekstoppdateringer, sier Cedell.