Pinterest innhenter Facebook

PUBLISERT: 13 februar 2014
OPPDATERT: 21 mars

Adobe Social Intelligence Report er basert på anonymiserte data fra detaljhandel-, medie-, underholdnings- og reiselivsbransjen fra fjerde kvartal 2012 til samme kvartal i 2013. Rapporten melder nå at Pinterest innhenter Facebook i omsetning pr. besøkende

Pinterest
I 2014 forventes Pinterest å generere høyere omsetning pr. besøkende (RPV) enn Facebook i det amerikanske markedet. På ett år har det sosiale mediet Tumblr opplevd en økning på 340 prosent i RPV mot 244 prosent for Pinterest , 131 prosent for Twitter og 72 prosent for Facebook.

Økonomi
De store sosiale mediene har blitt flinkere til å tjene penger på de besøkende. I 2014 forventer Adobe at omsetningen pr. besøkende (RPV) fra Pinterest til nettbutikker vil overstige Facebook i det amerikanske markedet. Allerede ifjor ble Facebook forbigått av Pinterest i Storbritannia, der deres RPV økte til £0,88 (ca. 8,94 NOK) for henvisninger til britiske nettbutikker, mens tallet for Facebook bare vokste til £0,69 (ca. 7 NOK). Det viser Adobe Social Intelligence Report, som har analysert online brukeratferd fra fjerde kvartal 2012 til samme kvartal i 2013.

– Vi forventer at den såkalte ‘Referred Revenue Per Visitor’, altså den omsetningen som den gjennomsnittlige henviste Pinterest-bruker genererer, vil gå forbi Facebook i det amerikanske markedet i løpet av 2014. Facebook har fortsatt det største totale trafikkvolumet, så det er fortsatt en viktig plattform fra et digitalt markedsføringsperspektiv, sier Håkan Cedell, nordisk sjef for Adobe Social.

Rapporten viser også at Facebook opplever økt konkurranse fra både Twitter og Pinterest, som begge har økt sin andel av det totale antall henvisninger til nettbutikker med henholdsvis 125 prosent og 89 prosent. I samme periode har Facebooks andel falt med 15 prosent.

Tumblr også i skuddet
På bare ett år har omsetningen pr. besøkende hos Tumblr vokst med 340 prosent, mens veksten også er betydelig for andre sosiale medier, som Pinterest (244 prosent), Twitter (131 prosent) og Facebook (72 prosent).

– Pinterest, Tumblr, Twitter og Facebook viser alle to- eller tresifrede veksttall, noe som understreker den stadig viktigere rollen sosiale medier spiller i virksomheters digitalmarkedsføring, sier Cedell.

Rapporten viser at Facebook samlet sett har en vekst på 365 prosent av sin klikkfrekvens (Click Through Rate – CTR), noe som viser hvor ofte annonser blir trykket på. I Europa er andelen noe lavere, med en vekst på 172 prosent og i Storbritannia kun 14 prosent.

Bilder sier 650 prosent mer enn ord

Idag utgjør bilder 74 prosent av alle virksomheters Facebook-oppdateringer, noe som er en vekst på 10 prosent på ett år. I samme periode har andelen oppdateringer med tekst, video og linker alle falt.

– Tallene viser at virksomheter i større grad benytter Facebook-oppdateringer med bilder. Prioriteringen er fornuftig for mange, siden bildeoppdateringer i gjennomsnitt gir 650 prosent mer involvering fra følgere enn tradisjonelle tekstoppdateringer, sier Cedell.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag