UV-farger og matvarer

PUBLISERT: 24 februar 2014
OPPDATERT: 21 mars
David Helsby, President hos RadTech Europe
David Helsby, President hos RadTech Europe

Europeisk organisasjon: UV-farge skal også kunne brukes på matvareemballasje
Mye godt kan sies om blekk som herdes ved ståling. Den raske herdingen av UV-blekk er mer effektivt for trykkeriene enn de tradisjonelle tørke-enhetene. Like viktigt er det at UV trykk eller print leverer høy kvalitet delvis takket være den raske tørketiden, som reduserer punktsmitte. – Og viktigst av alt er at de er i stand til alt dette uten å avgi VOC, hvilket begrenser miljøpåvirkningen sammenlignet med f.eks. solvente blekktyper. RadTech Europe er en industriorganisasjon med fokus på bruken av curing med stråling i en rekke forskjellige bransjer, og de arbeider blant annet for å spre forståelsen om ny teknologi til emballasjeprint.

Det har vi lært
UV blekk er relativt nytt i emballasjeverdenen og som det er med alle nye teknologier er det barnesykdommer som skal lukes ut og noen erfaringer som skal gjøres. I teknologiens tidlige år ble UV blekk brukt til trykk av emballasje til babymelk og frokostprodukter, hvilket resulterte i at komponenter fra blekket trengte gjennom emballasjen og ned i matvarene.

Emballasjematerialets hindringer sikrer ikke 100 %
Det er viktig å være oppmerksom på at selv om emballasjemateriale i dag fremstilles slik at det utgjør en barriere mot migrasjon*, så er kun to materialer – glass og metall – som kan betraktes som sikre. Gjennomtrengning av kontaminerende stoffer i emballasjen, herunder blekk, er derfor mulig. Samtidig er der en risiko for at blekk avsettes fra den trykte overflate til undersiden, f. eks. når emballasjen stakkes i produksjonen.

Manglende lovgivning og retningslinjer
Som et resultat av problemene med migrasjon har Nestlé utarbeidet sin egen standard for produksjon av matvareemballasje. Dette har vært en drivkraft for lignende initiativer på tvers av Europa, initiativer som reflekterer et alvorlig tema for alle i forsyningskjeden. Selv om det ikke finnes noen spesifikk EU lovgivning omhandlende trykkfarger til matvareemballasje, finnes det en veiledning (Commission Regulation 2023/2006 og Directive 2007/42/EC), som dekker alle materialer som kan komme i kontakt med matvarer.

Blekket skal videreutvikles
EuPIA (European Printing Ink Association) har utviklet egne retningslinjer for grafisk industri. Den omhandler råmaterialer til trykkfarger, og det er i dag den mest etablerte standarden. Den omfatter blant annet en erklæring om opprettholdelse av standarden, som EuPIA-medlemmer kan presentere for øvrige ledd i forsyningskjeden. Trykkerier oppfordres dessuten til å utføre sine egne migrasjonstester, slik at deres arbeidsrutiner er i samsvar med den type emballasje de produserer. Industrien fortsetter likeledes med innovasjon for å kunne demonstrere lavere migrasjonsnivåer i forbindelse med UV curing. RadTechs primære målsetning er enkel. Sikring av at merkevareeiere trygt kan benytte UV blekk til matvareemballasje uten å sette forbrukernes helse på spill.
– UV curing har en lang og suksessrik historie som teknologi til mange formål, matvareemballasje skal ikke være unntaket, sier David Helsby, President for RadTech Europe.
(* I denne sammenheng betyr migrasjon når trykkfarge på emballasjen trenger gjennom emballasjematerialets barrierer og inn i matvarene)

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324