UV-farger og matvarer

PUBLISERT: 24 februar 2014
OPPDATERT: 21 mars
David Helsby, President hos RadTech Europe
David Helsby, President hos RadTech Europe

Europeisk organisasjon: UV-farge skal også kunne brukes på matvareemballasje
Mye godt kan sies om blekk som herdes ved ståling. Den raske herdingen av UV-blekk er mer effektivt for trykkeriene enn de tradisjonelle tørke-enhetene. Like viktigt er det at UV trykk eller print leverer høy kvalitet delvis takket være den raske tørketiden, som reduserer punktsmitte. – Og viktigst av alt er at de er i stand til alt dette uten å avgi VOC, hvilket begrenser miljøpåvirkningen sammenlignet med f.eks. solvente blekktyper. RadTech Europe er en industriorganisasjon med fokus på bruken av curing med stråling i en rekke forskjellige bransjer, og de arbeider blant annet for å spre forståelsen om ny teknologi til emballasjeprint.

Det har vi lært
UV blekk er relativt nytt i emballasjeverdenen og som det er med alle nye teknologier er det barnesykdommer som skal lukes ut og noen erfaringer som skal gjøres. I teknologiens tidlige år ble UV blekk brukt til trykk av emballasje til babymelk og frokostprodukter, hvilket resulterte i at komponenter fra blekket trengte gjennom emballasjen og ned i matvarene.

Emballasjematerialets hindringer sikrer ikke 100 %
Det er viktig å være oppmerksom på at selv om emballasjemateriale i dag fremstilles slik at det utgjør en barriere mot migrasjon*, så er kun to materialer – glass og metall – som kan betraktes som sikre. Gjennomtrengning av kontaminerende stoffer i emballasjen, herunder blekk, er derfor mulig. Samtidig er der en risiko for at blekk avsettes fra den trykte overflate til undersiden, f. eks. når emballasjen stakkes i produksjonen.

Manglende lovgivning og retningslinjer
Som et resultat av problemene med migrasjon har Nestlé utarbeidet sin egen standard for produksjon av matvareemballasje. Dette har vært en drivkraft for lignende initiativer på tvers av Europa, initiativer som reflekterer et alvorlig tema for alle i forsyningskjeden. Selv om det ikke finnes noen spesifikk EU lovgivning omhandlende trykkfarger til matvareemballasje, finnes det en veiledning (Commission Regulation 2023/2006 og Directive 2007/42/EC), som dekker alle materialer som kan komme i kontakt med matvarer.

Blekket skal videreutvikles
EuPIA (European Printing Ink Association) har utviklet egne retningslinjer for grafisk industri. Den omhandler råmaterialer til trykkfarger, og det er i dag den mest etablerte standarden. Den omfatter blant annet en erklæring om opprettholdelse av standarden, som EuPIA-medlemmer kan presentere for øvrige ledd i forsyningskjeden. Trykkerier oppfordres dessuten til å utføre sine egne migrasjonstester, slik at deres arbeidsrutiner er i samsvar med den type emballasje de produserer. Industrien fortsetter likeledes med innovasjon for å kunne demonstrere lavere migrasjonsnivåer i forbindelse med UV curing. RadTechs primære målsetning er enkel. Sikring av at merkevareeiere trygt kan benytte UV blekk til matvareemballasje uten å sette forbrukernes helse på spill.
– UV curing har en lang og suksessrik historie som teknologi til mange formål, matvareemballasje skal ikke være unntaket, sier David Helsby, President for RadTech Europe.
(* I denne sammenheng betyr migrasjon når trykkfarge på emballasjen trenger gjennom emballasjematerialets barrierer og inn i matvarene)

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong