Mobile koplinger vokser kraftig i blader

PUBLISERT: 8 mars 2014
OPPDATERT: 8 mars
QR-Kode
QR-Kode

Fra USA kommer det nå en undersøkelse som viser at bruken av koder for mobil interaksjon i blader øker dramatisk.

Firmaet Nellymoser viser i sin årlige studie «Mobile Activation Study» at alle teknikker, fra QR-koder til bilderegistreringskoder (der selve bildet trigger en aktivitet etter å ha blitt skannet av mobilen) er i vekst.

I 2012 målte Nellymoser 8448 eksempler på mobil interaksjon i amerikanske blader. I 2013 målte de 13008 eksempler, en økning på 55 %.

Sett per innholdstype var det redaksjonelt innhold som økte mest – med 246 % mellom 2012–2013. Ifølge firmaet er grunnen at det er enklere å bygge opp mobiltjenester som er på linje med bladets varemerke. Dessuten blir overgangen mer sømløs, mener man.

Hovedteknikken for å kople blad til mobil er bilderegistrering, eller Image Recognition (IR) på engelsk, tett fulgt av QR. Rundt 60 % av alle eksempler var basert på IR. Med IR-teknikken trenger ikke designeren å legge inn noen spesiell kode eller endre på et design. Istedet kan et artikkelbilde benyttes som en trigger.

Men det er ikke bare amerikanske redaksjoner som liker mobilkoplinger. Også annonsørene er på banen. Her handler det da for det meste om QR-koder. I blader er QR-koder vanligst i helsidesannonser – kodene er distinkte og enkle å skille fra øvrig innhold. Dessuten er det mer sannsynlig at en leser har en QR-app enn en IR-app.

De bladene som er de mest aktive brukerne av mobilkoplinger er innenfor mote, livsstil, hjeminnredning, matlaging og underholdning.

Min 78 år gamle mor kom forleden hjem med en pantelapp med QR-kode. Da jeg skannet den inn for henne ble jeg sendt til spillnettstedet Infinity. Jo flinkere man er til å pante, jo høyere nivå kan man komme opp på i spillet infinitum. Men mor var ikke spesielt interessert i å vinne hverken rullebrett, gitar, frikjøringsski eller snowboard.

Les videre

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1