Den digitale transformasjonen fortsetter

PUBLISERT: 17 mars 2014
OPPDATERT: 17 mars

blader_og_aviser

I slutten av februar la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) frem leser- og opplagstall for aviser, magasiner og ukepresse i landet. Det store bildet ser slik ut:

– Den digitale transformasjonen fortsetter
– Samlet sett styrker mediehusene sine markedsposisjoner
– Fortsatt nedgang på de papirbaserte plattformene
– Økning på de digitale plattformene – særlig på mobil

Papiropplaget går totalt tilbake med 4,4 prosent fra 2012 til 2013. 140 aviser går tilbake i opplag og 23 aviser går frem. Fremgangen finnes i nisjeaviser og små lokalaviser. De ti største avisene i Norge har alle nedgang i papiropplaget. Løssalget går tilbake med hele 11,1 prosent. VG og Dagbladet har en samlet nedgang i løssalg på 32 435 eksemplarer.

Nettutgavene som måles vokser med 5,5 prosent og de målte mobiltitlene vokser med hele 41 prosent, men det kjøpes fortsatt over 2 mill. eksemplarer av avisenes papirutgaver. Samlet sett styrker de fleste mediehusene sin markedsposisjon. Totalt falt opplaget i 2013 med 4,4 prosent, lesertallet falt med 3,7 prosent.

69 prosent av det norske folk leser minst en papiravis en gjennomsnittlig ukedag (65 prosent hvis vi inkluderer lørdag og søndag). I snitt leser vi 1,1 aviser.

37 prosent leser daglig minst ett blad. Magasinene blir i gjennomsnitt tatt frem og lest/tittet i 3,4 ganger, og i snitt blir 60 prosent av bladet lest/tittet i hver gang man tar frem magasinet. Se & Hør tirsdag er det bladet som totalt sett har flest lesere.

Les mer hos Mediebedriftenes Landsforening

Les videre

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Canon presenterer ny inkjetpresse og samarbeid med Heidelberg

Canon hadde noen overraskelser i ermet da de sparket i gang Drupa med en pressekonferanse, og Sign&Print var selvsagt på plass. Det var flere nyheter som ikke er nevnt tidligere.
canon_drupa_01

HP og Canva vil demokratisere design og printing

HP annonserte i dag et strategisk flerårig globalt partnerskap med Canva, en plattform for visuell kommunikasjon. Samarbeidet har som mål å gi millioner av Canva-brukere over hele verden muligheten til å enkelt designe online, lage visuelt innhold og printe lokalt.
hp-canva

Horizon snur arket med tre nye samarbeid

Etterbehandlingsleverandør Horizon skriver nye kapitler med tre ferske samarbeid. Nå kan de hjelpe trykkeriene fra trykk til ferdig bok i både mykt og hardt omslag.
HID_03-1

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676