Papirskifte innen blader og kataloger

PUBLISERT: 17 mars 2014
OPPDATERT: 21 mars
Karolina Svensson
Karolina Svensson

Trenden går mot at glansede, bestrøkne papirkvaliteter mister festet. I stedet velger man idag mer kostnadseffektive alternativer for magasiner, direktereklame og kataloger. Det mener Holmen Paper som presenterer ny statistikk på området. Vinnerne er ubestrøkede, treholdige trykkpapirkvaliteter som med lesevennlig overflatestruktur og god ”papirfølelse” settes pris på av stadig flere konsumenter og annonsører.

– Trenden med at tradisjonelle magasinkvaliteter som LWC- og SC-papir mister markedsandeler til fordel for nye og mer kostnadseffektive alternativer har aldri vært så tydelig som nå, sier Karolina Svensson, markedsanalytiker på Holmen Paper.

– I løpet av 2013 sank leveransene av bestrøket magasinpapir i Europa med 7 % og SC-papir minsket med 4 %. Samtidig økte leveransene av ubestrøkede magasinpapirtyper med 7 %.

Ifølge Holmen handler det om at trykksaksprodusentene er pressede av svak lønnsomhet. De nye papirkvalitetene gir mer trykkoverflate for pengene. Når de baseres på ferske fibre får papiret en bulk som gjør det mulig å velge lavere overflatevekter men med samme følelse i trykksaken. Da sparer man penger også i selve distribusjonen.

– Det kan dreie seg om så mye som 20 % i kostnadseffektivisering, sier Karolina Svensson.

Les videre

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1