Trenden går mot at glansede, bestrøkne papirkvaliteter mister festet. I stedet velger man idag mer kostnadseffektive alternativer for magasiner, direktereklame og kataloger. Det mener Holmen Paper som presenterer ny statistikk på området. Vinnerne er ubestrøkede, treholdige trykkpapirkvaliteter som med lesevennlig overflatestruktur og god ”papirfølelse” settes pris på av stadig flere konsumenter og annonsører.
– Trenden med at tradisjonelle magasinkvaliteter som LWC- og SC-papir mister markedsandeler til fordel for nye og mer kostnadseffektive alternativer har aldri vært så tydelig som nå, sier Karolina Svensson, markedsanalytiker på Holmen Paper.
– I løpet av 2013 sank leveransene av bestrøket magasinpapir i Europa med 7 % og SC-papir minsket med 4 %. Samtidig økte leveransene av ubestrøkede magasinpapirtyper med 7 %.
Ifølge Holmen handler det om at trykksaksprodusentene er pressede av svak lønnsomhet. De nye papirkvalitetene gir mer trykkoverflate for pengene. Når de baseres på ferske fibre får papiret en bulk som gjør det mulig å velge lavere overflatevekter men med samme følelse i trykksaken. Da sparer man penger også i selve distribusjonen.
– Det kan dreie seg om så mye som 20 % i kostnadseffektivisering, sier Karolina Svensson.