Papirskifte innen blader og kataloger

PUBLISERT: 17 mars 2014
OPPDATERT: 21 mars
Karolina Svensson
Karolina Svensson

Trenden går mot at glansede, bestrøkne papirkvaliteter mister festet. I stedet velger man idag mer kostnadseffektive alternativer for magasiner, direktereklame og kataloger. Det mener Holmen Paper som presenterer ny statistikk på området. Vinnerne er ubestrøkede, treholdige trykkpapirkvaliteter som med lesevennlig overflatestruktur og god ”papirfølelse” settes pris på av stadig flere konsumenter og annonsører.

– Trenden med at tradisjonelle magasinkvaliteter som LWC- og SC-papir mister markedsandeler til fordel for nye og mer kostnadseffektive alternativer har aldri vært så tydelig som nå, sier Karolina Svensson, markedsanalytiker på Holmen Paper.

– I løpet av 2013 sank leveransene av bestrøket magasinpapir i Europa med 7 % og SC-papir minsket med 4 %. Samtidig økte leveransene av ubestrøkede magasinpapirtyper med 7 %.

Ifølge Holmen handler det om at trykksaksprodusentene er pressede av svak lønnsomhet. De nye papirkvalitetene gir mer trykkoverflate for pengene. Når de baseres på ferske fibre får papiret en bulk som gjør det mulig å velge lavere overflatevekter men med samme følelse i trykksaken. Da sparer man penger også i selve distribusjonen.

– Det kan dreie seg om så mye som 20 % i kostnadseffektivisering, sier Karolina Svensson.

Les videre

Dataline vokser med nok et oppkjøp

Programvareselskapet Dataline Solutions er i en ekspansjonsfase og kunngjør at de kjøper tyske Pragma Informationssysteme. Selskapet ser også etter flere potensielle oppkjøp for å vokse i Europa.
Dataline Pragma

Vinnere og tapere: Slik går det for Norges største trykkerier

Hvordan går det egentlig for de store aktørene på det norske trykkerimarkedet? Sign&Print har sett nærmere på hvordan tallene ser ut for siste regnskapsår, 2023.
Kollage trykkerier

Mondi avvikler papirbruk etter katastrofal brann

Mondi stenger den bulgarske papirfabrikken Stambolijski permanent etter den skjebnesvangre brannen 24. september. Beslutningen berører 300 ansatte.
MondiStambo2

Sign Text begynner å selge Canon-maskiner

Sign Text og Canon Norge har inngått et partnerskap om salg av storformatprintere. De to partene har hatt et nært samarbeid i mange år og dette utvides ytterligere nå.
anton-thomas

Siste nytt

Unik vakuumfunksjon avgjorde kjøpsbeslutning

Prima Trykk i Sarpsborg ble grunnlagt i 1981 og var et tradisjonelt arktrykkeri inntil for 10–15 år siden de det ble gjort en satsning på emballasje. Nå tar trykkeriet et nytt skritt over til digitaltrykk med en ny planskriver.
CC 2

Etiketter er et mareritt for Arla

Uttalelsen falt på Emballasjedagen 2024 i Danmark, hvor blant annet Arla Foods var representert for å forklare deres utfordringer med å følge trender og lovkrav innen emballasje. Sign&Prints danske redaktør Søren Winsløw var til stede.
EM_01

Dataline vokser med nok et oppkjøp

Programvareselskapet Dataline Solutions er i en ekspansjonsfase og kunngjør at de kjøper tyske Pragma Informationssysteme. Selskapet ser også etter flere potensielle oppkjøp for å vokse i Europa.
Dataline Pragma

Vinnere og tapere: Slik går det for Norges største trykkerier

Hvordan går det egentlig for de store aktørene på det norske trykkerimarkedet? Sign&Print har sett nærmere på hvordan tallene ser ut for siste regnskapsår, 2023.
Kollage trykkerier