Papirskifte innen blader og kataloger

PUBLISERT: 17 mars 2014
OPPDATERT: 21 mars
Karolina Svensson
Karolina Svensson

Trenden går mot at glansede, bestrøkne papirkvaliteter mister festet. I stedet velger man idag mer kostnadseffektive alternativer for magasiner, direktereklame og kataloger. Det mener Holmen Paper som presenterer ny statistikk på området. Vinnerne er ubestrøkede, treholdige trykkpapirkvaliteter som med lesevennlig overflatestruktur og god ”papirfølelse” settes pris på av stadig flere konsumenter og annonsører.

– Trenden med at tradisjonelle magasinkvaliteter som LWC- og SC-papir mister markedsandeler til fordel for nye og mer kostnadseffektive alternativer har aldri vært så tydelig som nå, sier Karolina Svensson, markedsanalytiker på Holmen Paper.

– I løpet av 2013 sank leveransene av bestrøket magasinpapir i Europa med 7 % og SC-papir minsket med 4 %. Samtidig økte leveransene av ubestrøkede magasinpapirtyper med 7 %.

Ifølge Holmen handler det om at trykksaksprodusentene er pressede av svak lønnsomhet. De nye papirkvalitetene gir mer trykkoverflate for pengene. Når de baseres på ferske fibre får papiret en bulk som gjør det mulig å velge lavere overflatevekter men med samme følelse i trykksaken. Da sparer man penger også i selve distribusjonen.

– Det kan dreie seg om så mye som 20 % i kostnadseffektivisering, sier Karolina Svensson.

Siste nytt

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

Les videre

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3
Efi lanserer kraftig hybridprinter

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa
Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur
Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Canon stiller ut de siste storformatnyhetene

Canon viser frem det nyeste i storformat på FESPA Global Print Expo, 6.–9. mai i Berlin, Tyskland.
fespa-2025_web-page_coloradom_arizona_flow_neon_env1_2023_hr-3x2_6d346bbefd7445b3b7c32e8e381567ab
Canon stiller ut de siste storformatnyhetene