Design for alle-prisen til nettsted

PUBLISERT: 7 april 2014
OPPDATERT: 21 mars

Design for alle-prisen til nettsted for første gang i historien

uu02_390px

Design for alle-prisen gikk i dag til nettleksikonet snl.no. Fra 1. juli blir det lovpålagt at alle nye IKT-løsninger skal være universelt utformet. Prisen gir et viktig signal om at det er mulig å lage nettsted som funker for de fleste.

Oppdragsgiveren Store norske leksikon og byrået Netlife Research vant prisen for god universell utforming av snl.no, Store norske leksikon på nett. Prisen ble for få minutter siden overrakt under Designdagen 2014.

“Design for alle” henger høyt blant de mange prisene som ble delt ut under arrangementet som Norsk Designråd står bak.

“Design for alle-prisen vinnes årlig av én mottaker for Merket for god design, som har utviklet en utmerket løsning med særlig fokus på brukervennlighet og god universell utforming.”

– Å drive et leksikon er å gi alle tilgang på all verdens kunnskap. Å satse på universell utforming har vært en naturlig del av dette etter at vi overtok ansvaret for SNL.no i 2011. Design for alle-prisen er en viktig anerkjennelse av det arbeidet, sier kommunikasjonssjef Ida Jackson i Store norske leksikon.

Fra venstre: Wilhelm Joys Andersen (WJA), Ida Aalen (Netlife Researh), Anne Marit Godal (SNL), Ida Jackson (SNL) og Thord Veseth Foss (Netlife Research)
Fra venstre: Wilhelm Joys Andersen (WJA), Ida Aalen (Netlife Researh), Anne Marit Godal (SNL), Ida Jackson (SNL) og Thord Veseth Foss (Netlife Research)

Store norske leksikon ønsker at innholdet skal være tilgjengelig for blant andre folk som er avhengig av tekstnettlesere eller skjermlesere, men gjør også en innsats for de som rett og slett sliter med språk som er tunglest og preget av sjargong. I tillegg er nettsiden utformet slik at du kan bruke siden selv om du har begrenset mobilitet og nedsatt motorikk.

– Hvis norske virksomheter anstrenger seg litt, blir Internett et veldig ålreit sted å være for mange flere, for eksempel folk som ikke kan se eller bruke musepeker. Det er utrolig inspirerende for oss å motta prisen. Vi håper prisen kan inspirere andre til å utvikle nettsteder som flest mulig kan bruke. Det er ingen grunn til å begrense seg til en idealbruker med sylskarpt syn og ekstrem finmotorikk, sier interaksjonsdesigner Ida Aalen i Netlife Research.

Fra 1. juli 2014 er det mer enn idealisme og engasjement som skal fremme universell utforming på nett. Da blir universell utforming lovpålagt. Paragraf 14 i diskriminerings- og tilgjengelighetslovens gjøres gjeldende med krav om at nye IKT-løsninger skal være universelt utformet. For eksisterende løsninger gjelder kravene først fra 1. januar 2021. – Ingen grunn til å vente så lenge. Prisen for SNL.no viser at det er på tide å begynne nå, mener Aalen og Jackson.

Store norske leksikon er et gratis og komplett oppslagsverk skrevet på bokmål og nynorsk av fagfolk. Store norske leksikon er eid av de ideelle nettforlaget Store norske leksikon AS. Selskapet eies av Stiftelsen Fritt Ord, Sparebankstiftelsen DNB og norske Vitenskabs-Akademi. SNL ASs visjon er at nordmenn skal finne kunnskap av høy kvalitet fritt tilgjengelig på nett. Forlaget utgir Store norske leksikon, Store medisinske leksikon, Norsk biografisk leksikon og Norsk kunstnerleksikon.

Netlife Research AS er et norsk selskap som lager lettstelte, enkle og effektive digitale løsninger. Dette gjøres gjennom knallhardt fokus på brukervennlighet og de strategiske målene til kundene. Ved sine kontorer i Oslo og Bergen har selskapet over 50 eksperter på alt fra grafisk design til innhold og brukeropplevelse. Selskapet står bak de årvisse arrangementene Intralife (intranett) og Webdagene.

Nettsted: SNL.no

Les videre

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Zünd viser løsninger for økt automatisering

Digitalisering, automatisering og innovasjon oppsummerer hva skjærebordprodusenten Zünd viser på Fespa. Blant nyhetene er et kameraalternativ for deres største skjærebord.
Zund-Fespa-1

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag