Design for alle-prisen til nettsted

PUBLISERT: 7 april 2014
OPPDATERT: 21 mars

Design for alle-prisen til nettsted for første gang i historien

uu02_390px

Design for alle-prisen gikk i dag til nettleksikonet snl.no. Fra 1. juli blir det lovpålagt at alle nye IKT-løsninger skal være universelt utformet. Prisen gir et viktig signal om at det er mulig å lage nettsted som funker for de fleste.

Oppdragsgiveren Store norske leksikon og byrået Netlife Research vant prisen for god universell utforming av snl.no, Store norske leksikon på nett. Prisen ble for få minutter siden overrakt under Designdagen 2014.

“Design for alle” henger høyt blant de mange prisene som ble delt ut under arrangementet som Norsk Designråd står bak.

“Design for alle-prisen vinnes årlig av én mottaker for Merket for god design, som har utviklet en utmerket løsning med særlig fokus på brukervennlighet og god universell utforming.”

– Å drive et leksikon er å gi alle tilgang på all verdens kunnskap. Å satse på universell utforming har vært en naturlig del av dette etter at vi overtok ansvaret for SNL.no i 2011. Design for alle-prisen er en viktig anerkjennelse av det arbeidet, sier kommunikasjonssjef Ida Jackson i Store norske leksikon.

Fra venstre: Wilhelm Joys Andersen (WJA), Ida Aalen (Netlife Researh), Anne Marit Godal (SNL), Ida Jackson (SNL) og Thord Veseth Foss (Netlife Research)
Fra venstre: Wilhelm Joys Andersen (WJA), Ida Aalen (Netlife Researh), Anne Marit Godal (SNL), Ida Jackson (SNL) og Thord Veseth Foss (Netlife Research)

Store norske leksikon ønsker at innholdet skal være tilgjengelig for blant andre folk som er avhengig av tekstnettlesere eller skjermlesere, men gjør også en innsats for de som rett og slett sliter med språk som er tunglest og preget av sjargong. I tillegg er nettsiden utformet slik at du kan bruke siden selv om du har begrenset mobilitet og nedsatt motorikk.

– Hvis norske virksomheter anstrenger seg litt, blir Internett et veldig ålreit sted å være for mange flere, for eksempel folk som ikke kan se eller bruke musepeker. Det er utrolig inspirerende for oss å motta prisen. Vi håper prisen kan inspirere andre til å utvikle nettsteder som flest mulig kan bruke. Det er ingen grunn til å begrense seg til en idealbruker med sylskarpt syn og ekstrem finmotorikk, sier interaksjonsdesigner Ida Aalen i Netlife Research.

Fra 1. juli 2014 er det mer enn idealisme og engasjement som skal fremme universell utforming på nett. Da blir universell utforming lovpålagt. Paragraf 14 i diskriminerings- og tilgjengelighetslovens gjøres gjeldende med krav om at nye IKT-løsninger skal være universelt utformet. For eksisterende løsninger gjelder kravene først fra 1. januar 2021. – Ingen grunn til å vente så lenge. Prisen for SNL.no viser at det er på tide å begynne nå, mener Aalen og Jackson.

Store norske leksikon er et gratis og komplett oppslagsverk skrevet på bokmål og nynorsk av fagfolk. Store norske leksikon er eid av de ideelle nettforlaget Store norske leksikon AS. Selskapet eies av Stiftelsen Fritt Ord, Sparebankstiftelsen DNB og norske Vitenskabs-Akademi. SNL ASs visjon er at nordmenn skal finne kunnskap av høy kvalitet fritt tilgjengelig på nett. Forlaget utgir Store norske leksikon, Store medisinske leksikon, Norsk biografisk leksikon og Norsk kunstnerleksikon.

Netlife Research AS er et norsk selskap som lager lettstelte, enkle og effektive digitale løsninger. Dette gjøres gjennom knallhardt fokus på brukervennlighet og de strategiske målene til kundene. Ved sine kontorer i Oslo og Bergen har selskapet over 50 eksperter på alt fra grafisk design til innhold og brukeropplevelse. Selskapet står bak de årvisse arrangementene Intralife (intranett) og Webdagene.

Nettsted: SNL.no

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1