Fespasjefen: Mer tekstil og butikkmateriale

PUBLISERT: 24 april 2014
OPPDATERT: 24 april
Neil Fenton
Neil Fenton

Fespa Digital starter den 20. mai i München og vi tok en prat med Fespasjefen Neil Felton, for å høre mer om storformattrender og planene for evenementet.

Hvilke trender ser du innen storformatteknikken?

– Videresending fra våre medlemmer bekrefter at overgangen til digital teknikk fortsetter å forme storformatbransjen, samtidig som den digitale teknikken motiverer de grafiske tjenesteleverandørene til å utvide seg mot kreative anvendelsesområder for kunder på en rekke forskjellige flater.

– Bannere, plakater og skilter er fortsatt de tre mest populære produktene. Men vi ser vekst innenfor tekstilprint, POP, innredning, utendørsflagg og industriapplikasjoner.

– I vår siste undersøkelse, World Wide Survey, oppga 81 prosent av de medvirkende at de håndterer mer tekstil, 71 prosent oppga at de får flere POP-applikasjoner, 68 prosent produserer flere utendørsflagg og 67 prosent får inn flere industrielle jobber.

– Undersøkelsen viste også at 81 prosent av trykksaksleverandørenes jobb er på fleksible materialer. Men 27 prosent av de medvirkende i undersøkelsen oppga at de planlegger investeringer i utstyr for rigide materialer. Det ser derfor ut som om applikasjonsmiksen er på vei til å endres mot POP, innredning og industriapplikasjoner.

Dere har nylig utvidet messen. Hvorfor det og hvor stor blir messen nå?

– Vi har ekspandert området med 4000 kvadratmeter, hvilket gir et totalt messeareal på 37 000 kvadratmeter. Det gjør Fespa Digital 2014 til den hittil største Fespa Digital og 20 prosent større enn forrige Fespa Digital som ble holdt i Hamburg i 2011.

– Flere av våre større utstillare har valgt større standplass enn tidligere, hvilket vi synes viser at de ser Fespa som et viktig forum for å møte kunder og prospekter.

Hva kan vi som besøkende forvente oss av Fespa Digital?

– Utdanning er en viktig del av alle våre Fespa-events og Fespa Digital 2014 er intet unntak. Vi vet at majoriteten av besøkerne er beslutningstakere og de besøker Fespa for å få beslutningsunderlag. Derfor har vi i år lagd fire emneområder – hubber: Digital, Fabric, Wrap og Signage.

– Innnen rammene for disse hubbene inngår forelesninger, demonstrasjoner og sammenkomster for å nettverke med hverandre.

Siste nytt

Ny beskyttelsesfilm for frontruter: "Utrolig stort marked"

Hexis bestselgende lakkbeskyttelsesfilm Bodyfence kommer med en ny film for å beskytte frontruter.
fukt_9373

HP med nye lateks-maskiner

På ISA Sign Expo 2025  annonserte HP sine nye Latex 730- og HP Latex 830-printerserier, som er selskapets nyeste generasjon av vannbaserte HP Latex-storformat printløsninger.
hp-pixel-desktop

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Les videre

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Decorate-IT: Når interiør blir identitet og teknologi kreativ frihet

Mens designverdenen diskuterer trender, bærekraft og personlig uttrykk, bygger Canon bro mellom det mulige og det ønskede. Under arrangementet Decorate-IT 2. april inviterte selskapet til en dag der dekor, identitet og teknologi sto side om side – ikke som motsetninger, men som forutsetninger.
Foto: Lars-Ingar Bragvin Andresen, Texas Reklamebyrå (11)

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus