Fespasjefen: Mer tekstil og butikkmateriale

PUBLISERT: 24 april 2014
OPPDATERT: 24 april
Neil Fenton
Neil Fenton

Fespa Digital starter den 20. mai i München og vi tok en prat med Fespasjefen Neil Felton, for å høre mer om storformattrender og planene for evenementet.

Hvilke trender ser du innen storformatteknikken?

– Videresending fra våre medlemmer bekrefter at overgangen til digital teknikk fortsetter å forme storformatbransjen, samtidig som den digitale teknikken motiverer de grafiske tjenesteleverandørene til å utvide seg mot kreative anvendelsesområder for kunder på en rekke forskjellige flater.

– Bannere, plakater og skilter er fortsatt de tre mest populære produktene. Men vi ser vekst innenfor tekstilprint, POP, innredning, utendørsflagg og industriapplikasjoner.

– I vår siste undersøkelse, World Wide Survey, oppga 81 prosent av de medvirkende at de håndterer mer tekstil, 71 prosent oppga at de får flere POP-applikasjoner, 68 prosent produserer flere utendørsflagg og 67 prosent får inn flere industrielle jobber.

– Undersøkelsen viste også at 81 prosent av trykksaksleverandørenes jobb er på fleksible materialer. Men 27 prosent av de medvirkende i undersøkelsen oppga at de planlegger investeringer i utstyr for rigide materialer. Det ser derfor ut som om applikasjonsmiksen er på vei til å endres mot POP, innredning og industriapplikasjoner.

Dere har nylig utvidet messen. Hvorfor det og hvor stor blir messen nå?

– Vi har ekspandert området med 4000 kvadratmeter, hvilket gir et totalt messeareal på 37 000 kvadratmeter. Det gjør Fespa Digital 2014 til den hittil største Fespa Digital og 20 prosent større enn forrige Fespa Digital som ble holdt i Hamburg i 2011.

– Flere av våre større utstillare har valgt større standplass enn tidligere, hvilket vi synes viser at de ser Fespa som et viktig forum for å møte kunder og prospekter.

Hva kan vi som besøkende forvente oss av Fespa Digital?

– Utdanning er en viktig del av alle våre Fespa-events og Fespa Digital 2014 er intet unntak. Vi vet at majoriteten av besøkerne er beslutningstakere og de besøker Fespa for å få beslutningsunderlag. Derfor har vi i år lagd fire emneområder – hubber: Digital, Fabric, Wrap og Signage.

– Innnen rammene for disse hubbene inngår forelesninger, demonstrasjoner og sammenkomster for å nettverke med hverandre.

Les videre

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventet

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1