Da London Book Fair gikk av stabelen her den 8.-10. april var Ricoh for første gang blant utstillerne. De viste både deres Clickable Paper og en løsning med interaktive instruksjonsbøker. Papiret, som vi så i en demoversion på Drupa, er nå like ved å være markedsklart. Et usynlig mønster legges inn i bildet. Det betyr at når du holder mobilen med en spesiell app oppe, kan du se en film eller på annen måte velge å bli koplet til mer informasjon. Roger Christiansen viste en fiskebok hvor en del av bildene er klikkbare.
– Et stund ennå er det nødvendig å sende bildene til oss for å gjøre de interaktive. Men så snart vi slipper programmet fritt på markedet vil trykkeriene selv kunne gjøre bildene interaktive – uansett om de trykker offset eller digitalt.
Ricoh viste også deres interaktive mappe. Ricoh Education gir noe som ser ut som en tilbudsmappe til deg. Men i mappen er det en tynn skjerm som viser noe informasjon eller markedsføring. Ricohs interaktive mappe koster knapt 4 Euro. Den har også en kontakt slik at batteriet kan lades, og det kan lastes opp nye filmer på den lille skjermen som er 10-12 cm i diameter.