En titt i krystallkulen - trykkmarkedet 2014-2018

PUBLISERT: 2 juni 2014
OPPDATERT: 21 mars

Digital Printing-2019_Book.inddSmithers Pira, tidligere bare kjent som Pira (The Printing Industrys Research Association), har utsendt den 314 sider lange rapporten «The Future of Global Printing to 2018». Det er en sammenstilling av erfaringer fra 2008-2013, samt forventninger frem til 2018, basert på en solid mengde innsamlede data om priser, forbruk, bransjestrukturer m.m. fra bedrifter og konsulenter i hele verden.

Globale tendenser
Fra 2008 og frem til 2013 falt det globale volumet fra 53 milliarder A4 ark ekvivalenter til 51,7, men forventningen er at man i 2018 vil være tilbake på samme volum som i 2008. Bak disse tallene er det likevel meget store forskjeller på produkter, teknologier og geografiske markeder.

En overordnet differansiering mellom emballasjemarkedet og den øvrige grafiske industri viser at det primært er emballasjeindustrien (inklusive etiketter), som har stått for de positive bidragene, og at denne tendensen vil fortsette med økt styrke. Mens det øvrige grafiske marked fra 2008 og frem til 2018 vil stå med en samlet volumennedgang på -7,7%, hvor perioden 2013-2018 dog viser en liten fremgang, så vil emballasjeindustrien oppleve en volumvekst på over 40% i samme periode!

Geografisk sett er det USA og Vesteuropa som står for den markante nedgangen. I 2008 sto USA og Vesteuropa for 52,7% av det beregnede volumet. Dette tallet forventes å falle til 36,6% i 2018. Det er spesielt Asia, med Kina som flaggskipet, som står for erobringen av denne markedsandelen.

Digitale trykkteknologier vinner, ikke overraskende, fortsatt frem, og mest markant utenfor emballasjeindustrien. Samlet sett forventes digitaltrykkens andel av markedet, målt i verdi, å stige fra 9,5% i 2008 til 19,7% i 2018. Holder man emballasjeindustrien utenfor er tallene 23,5% i 2012 og 38,1% i 2018.

Transaksjonsprint endrer karakter
Bøker, aviser og kataloger faller i perioden med tosiffrede tall, både i volum og verdi. Konkurransen er hard og etterspørselen fortsatt nedadgående. Det er interessant å se at transaksjonprint også vil falle i volum, men med en stor forventet stigning i verdi. Det skyldes i bred utstrekning at transaksjonsprint i større og større grad benyttes i markedsføringsøyemed, og derfor ofte utsettes for en eller annen form for foredling. Det er også en forventet stigning i magasinvolum, men delvis på grunn av den sterke konkurransen på området vil verdien falle markant. Veksten i emballasje og etikettproduksjonen er en volumvekst. Verdien virker å være noenunde konstant.

Inkjetteknologi i eksplosiv vekst
Globalt sett er flexoteknologien i hastig vekst med en volumstigning på 41,6% fra 2008 til 2018. Verdistigningen er ca. halvparten så stor, på grunn av den økte konkurransen. Det er primært emballasje- og etikettbransjen som trekker flexoteknologien frem.
Også arkoffset vil oppleve en merkbar stigning i perioden, basert på en 8,3% volumstigning og en mindre verdistigning.
Den markant største stigningen sees innenfor Ink Jet teknologien. Med trykkpresser som både produksjons- og kvalitetsmessig har innhentet offsetteknologien, vil volumstigningen være på 234,9% over de 10 årene! Samlet sett vil de digitale teknologier liekevel stadig kun utgjøre en mindre del av den samlede produserte volum, nemlig 3,3% i 2018, hvor derimot verdien vil utgjøre omtrent 20%.
Heatset vil fastholde produksjonsmængden, men verdien vil reduseres kraftig, på grunn av den harde konkurransen.
Coldset, Letterpress og Screen printing vil fortsatt oppleve drastiske fall.

Store forskjeller i utviklingen på trykkfargepriser
Fra 2008-2013 steg trykkfargeprisene globalt med 5% om året. Stigningerne var størst innenfor de digitale områder, hvor både etterspørgslen er stigende og den teknologiske utviklingen fortsatt markant. Her lå stigninger på omkring 10% om året. Flexofarger og farger til arkoffset steg i den perioden med henholdsvis 3,8 og 2,4% om året i gjennomsnitt. Coldset steg med 1,2% og Heatset priserne falt med – 0,1%. Stigningstaktene forventes å være mer eller mindre uendret frem til 2018. De mest markante variasjoner er at stigningstakten for farger til arkoffset faller til 1,2% og for coldset blir den negativ med – 0,4% om året.
Det som er med til å generelt drive trykkfargeprisen op, er trykkfargeleverandørenes fokuserte innsats på å utvikle trykkfargene til å være mer bærekraftige og miljøvennlige.

Det globale forbruket av trykkplater (digitale, analoge, papir, polyester og flexoplater) falt fra 2008 til 2013 fra 700 millioner m2 til 674 millioner m2. Det forventes frem til 2018 en beskjeden stigning, slik at man kommer opp på 688 millioner m2. Prisen er avhengig av mange faktorer, og man kommer ikke i rapporten med en spådom på denne. Men innenfor de forskjellige platetyper er det markant at CtP plater og flexoplater dominerer, mens papir- og polyesterplater samt analoge plater er under utfasing.

I rapporten figurerer de nordiske landene (- Island) i kategorien ”Other Western Europe” sammen med de øvrige små og mellomstore europeiske land. Tendensen på papirforbruket er entydig, uansett papirtype. Mengdene har falt, dels som følge av en redusert etterspørsel, men også fordi effektiviseringene i trykkeriene har virket, så kapp og svinn har blitt redusert.

Sverige klarte krisen best – Danmark står best rustet
Fra 2008 og frem til 2013 falt verdien av den grafiske produksjonen årlig med – 5,6% i Danmark, – 4,7% i Finland, – 4,8% i Norge og med -1,9% i Sverige. Svenskene klarte seg altså best gjennom kriseårene på det grafiske området. Men forutsigelsene for 2014-2018, endrer på dette bildet. Her vurderes det at Finland, Norge og Sverige fortsetter fallet med henholdsvis- 6,8%, – 6,5% og – 7,8% pr.år, mens Danmark reduserer den negative tendensen til – 3,5%. Årsaken beskrives ikke i rapporten, men kan kanskje bunne i at man i Danmark har merket krisen mest, og derfor har vært mest iherdige med effektiviseringene, hvilket gir et bedre utgangspunkt for de kommende årene.

Effektiviseringer, prosessoptimeringer og lean management vil utvilsomt ha enda mer fokus fremover, selv om mange utvilsomt mener at de har gjort hva de kan. Men med utsikten til nedadgående markeder og fallende priser er man simplethen nødt til å se prosessoptimering som en kontinuerlig utfordring.

For alle andre enn emballasje- og etikettindustrien er utfordringene markante. Markedene er fallende og konkurransen hard. Geografisk ligger de nærmeste vekstmarkeder i Øst-Europa, men også her er veksten også mest diktert av emballasjeindustrien.

Det er den forbindelse interessant at emballasjeindustrien er mindre interesserte i den digitale teknologien enn den øvrige grafiske industri. Her ligger kanskje i virkeligheten det største potentialet for de grafiske bedrifter, da de digitale trykkmaskiner ofte er karakterisert ved å kunne anvendes til flere formål. Så hold øye med de digitale mulighetene i emballasje- og etikettbransjen.

Link: www.smitherspira.com

Siste nytt

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Fiery ønsker å være din printers hjerne

Fiery fokuserte på "den digitale fabrikken" under Fespamessen. De demonstrerte Rip-programmet sitt, Digital Factory, sammen med DTF-printeren Epson G6000.
fieryDSC0258
Fiery ønsker å være din printers hjerne

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Les videre

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3
Efi lanserer kraftig hybridprinter