En undersøkelse fra amerikanske FGI Research viser at amerikanerne bruker i gjennomsnitt 850 dollar i året på kjøp fra trykte produktkataloger. Tross massiv konkurranse fra onlinetjenester så fungerer åpenbart katalogene fortsatt i USA.
Ifølge Paul Miller på brukerorganisasjonen American Catalog Mailers Association så har portoforhøyelser, e-handel og konjunktur påvirket katalogene negativt, men han mener samtidig at katalogene tilbyr noe som er unikt – kundelojalitet.
– Det finnes studier som viser at om en kunde har kjøpt en vare på nettet så er det mye mindre trolig at denne er lojal mot selgeren sammenliknet med om kjøpet har gått via en trykt katalog, sier Paul Miller.
Og med forbedret datainnsamling om mottakerne kan varemerkeeierne forbedre sin distribusjon og påse at rett person får rett katalog.
– Mange databaser inneholder en detaljert kjøpshistorikk som løper over flere år, sier John Lenser, adm dir for konsulentfirmaet Cohereone. Derfor vet de også hvilke produktkategorier du er interessert i og hvor mye penger du handler for.
Resultatet er at færre kataloger havner rett i søppelbøtta.
Katalogtrykkeriet American Printing Company mener at det gjelder å optimere sin produksjon og tilby merverdi for kundene. For hver dollar som brukes på en katalogproduksjon regner kunden med minst fire dollar i salg.