De første resultatene fra en Drupa-rapport om hvordan nettet påvirker trykksaken har kommet inn. Rapporten tar sikte på å vise hvordan digitale tjenester og verktøy som web-til-print, augmented reality (AR), QR-koder og trykt elektronikk påvirker forlagsbransjen.
Noen av funnene i denne første versjonen av rapporten viser at e-handel fortsetter å ha en høy vekst i de fleste regioner, og grafiske tjenesteleverandører trenger å fange opp denne utviklingen. 51 prosent av de spurte som indikerer at de har en web-til-print løsning, men bare 14 prosent indikerte at dette sto for mer enn 25 prosent av ordreinngangen.
Personaliserte trykksaker gjør det bedre. 72 prosent av deltakerne har variable datatjenester, og om vi kun ser på regionen USA er tallet enda høyere, på 87 prosent. De fleste tror også de ser at området er økende.
Interaktivitet er nøkkelen til mange leverandører. Flere og flere utskriftskjøpere ser verdien av å kommunisere med sine kunder på mobilen og nettet. Mange trykkerier se hvordan etterspørselen øker på cross media, slik som personlige nettadresser, e-post, SMS og QR. En tredjedel av deltakerne i undersøkelsen oppga at de allerede tilbyr en form for interaktive tjenester på områder som for eksempel utendørs reklame, annonser og emballasje.
Men det er sterke regionale forskjeller og forskjeller mellom de ulike grafiske områder. I USA gir 44 prosent av trykksakprodusentene noen form for interaktive tjenester i deres trykksakproduksjon, sammenlignet med bare 3 prosent i Midt-Østen. 50 prosent av leverandørene av emballasjetrykk sier at de bruker QR-kode.
Rapporten The Impact of the Internet on Print – the digital flood slippes i oktober.
Les mer på Drupas hjemmeside.