Rapport: Slik påvirker nettet trykksaken

PUBLISERT: 15 september 2014
OPPDATERT: 21 mars

web_druparapport

De første resultatene fra en Drupa-rapport om hvordan nettet påvirker trykksaken har kommet inn. Rapporten tar sikte på å vise hvordan digitale tjenester og verktøy som web-til-print, augmented reality (AR), QR-koder og trykt elektronikk påvirker forlagsbransjen.
Noen av funnene i denne første versjonen av rapporten viser at e-handel fortsetter å ha en høy vekst i de fleste regioner, og grafiske tjenesteleverandører trenger å fange opp denne utviklingen. 51 prosent av de spurte som indikerer at de har en web-til-print løsning, men bare 14 prosent indikerte at dette sto for mer enn 25 prosent av ordreinngangen.

Personaliserte trykksaker gjør det bedre. 72 prosent av deltakerne har variable datatjenester, og om vi kun ser på regionen USA er tallet enda høyere, på 87 prosent. De fleste tror også de ser at området er økende.

Interaktivitet er nøkkelen til mange leverandører. Flere og flere utskriftskjøpere ser verdien av å kommunisere med sine kunder på mobilen og nettet. Mange trykkerier se hvordan etterspørselen øker på cross media, slik som personlige nettadresser, e-post, SMS og QR. En tredjedel av deltakerne i undersøkelsen oppga at de allerede tilbyr en form for interaktive tjenester på områder som for eksempel utendørs reklame, annonser og emballasje.

Men det er sterke regionale forskjeller og forskjeller mellom de ulike grafiske områder. I USA gir 44 prosent av trykksakprodusentene noen form for interaktive tjenester i deres trykksakproduksjon, sammenlignet med bare 3 prosent i Midt-Østen. 50 prosent av leverandørene av emballasjetrykk sier at de bruker QR-kode.

Rapporten The Impact of the Internet on Print – the digital flood slippes i oktober.
Les mer på Drupas hjemmeside.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag