Rapport: Slik påvirker nettet trykksaken

PUBLISERT: 15 september 2014
OPPDATERT: 21 mars

web_druparapport

De første resultatene fra en Drupa-rapport om hvordan nettet påvirker trykksaken har kommet inn. Rapporten tar sikte på å vise hvordan digitale tjenester og verktøy som web-til-print, augmented reality (AR), QR-koder og trykt elektronikk påvirker forlagsbransjen.
Noen av funnene i denne første versjonen av rapporten viser at e-handel fortsetter å ha en høy vekst i de fleste regioner, og grafiske tjenesteleverandører trenger å fange opp denne utviklingen. 51 prosent av de spurte som indikerer at de har en web-til-print løsning, men bare 14 prosent indikerte at dette sto for mer enn 25 prosent av ordreinngangen.

Personaliserte trykksaker gjør det bedre. 72 prosent av deltakerne har variable datatjenester, og om vi kun ser på regionen USA er tallet enda høyere, på 87 prosent. De fleste tror også de ser at området er økende.

Interaktivitet er nøkkelen til mange leverandører. Flere og flere utskriftskjøpere ser verdien av å kommunisere med sine kunder på mobilen og nettet. Mange trykkerier se hvordan etterspørselen øker på cross media, slik som personlige nettadresser, e-post, SMS og QR. En tredjedel av deltakerne i undersøkelsen oppga at de allerede tilbyr en form for interaktive tjenester på områder som for eksempel utendørs reklame, annonser og emballasje.

Men det er sterke regionale forskjeller og forskjeller mellom de ulike grafiske områder. I USA gir 44 prosent av trykksakprodusentene noen form for interaktive tjenester i deres trykksakproduksjon, sammenlignet med bare 3 prosent i Midt-Østen. 50 prosent av leverandørene av emballasjetrykk sier at de bruker QR-kode.

Rapporten The Impact of the Internet on Print – the digital flood slippes i oktober.
Les mer på Drupas hjemmeside.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong