Rapport: Slik påvirker nettet trykksaken

PUBLISERT: 15 september 2014
OPPDATERT: 21 mars

web_druparapport

De første resultatene fra en Drupa-rapport om hvordan nettet påvirker trykksaken har kommet inn. Rapporten tar sikte på å vise hvordan digitale tjenester og verktøy som web-til-print, augmented reality (AR), QR-koder og trykt elektronikk påvirker forlagsbransjen.
Noen av funnene i denne første versjonen av rapporten viser at e-handel fortsetter å ha en høy vekst i de fleste regioner, og grafiske tjenesteleverandører trenger å fange opp denne utviklingen. 51 prosent av de spurte som indikerer at de har en web-til-print løsning, men bare 14 prosent indikerte at dette sto for mer enn 25 prosent av ordreinngangen.

Personaliserte trykksaker gjør det bedre. 72 prosent av deltakerne har variable datatjenester, og om vi kun ser på regionen USA er tallet enda høyere, på 87 prosent. De fleste tror også de ser at området er økende.

Interaktivitet er nøkkelen til mange leverandører. Flere og flere utskriftskjøpere ser verdien av å kommunisere med sine kunder på mobilen og nettet. Mange trykkerier se hvordan etterspørselen øker på cross media, slik som personlige nettadresser, e-post, SMS og QR. En tredjedel av deltakerne i undersøkelsen oppga at de allerede tilbyr en form for interaktive tjenester på områder som for eksempel utendørs reklame, annonser og emballasje.

Men det er sterke regionale forskjeller og forskjeller mellom de ulike grafiske områder. I USA gir 44 prosent av trykksakprodusentene noen form for interaktive tjenester i deres trykksakproduksjon, sammenlignet med bare 3 prosent i Midt-Østen. 50 prosent av leverandørene av emballasjetrykk sier at de bruker QR-kode.

Rapporten The Impact of the Internet on Print – the digital flood slippes i oktober.
Les mer på Drupas hjemmeside.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324