Fascinerende foredrag på årets Print Sea
– 1000 journalister kommer til å forlate de norske redaksjonene i år. Det er et resultat av at avisenes forretningsmodell bryter sammen. Dette konstaterte 07-gruppens leder Håvard Grjotheim da han holdt foredrag på Canons Print Sea arrangement i midten av september.
Bjørn Frantsen fra Canon hadde som vanlig gjort en kjempejobb med å samle mange av Europas fremste eksperter for å vise den grafiske bransjens fremtid. Emnene spente over alt fra salg og markedsføring over cash flow til hvilke produkter vi skal produsere i fremtiden.

Et annet sentralt foredrag ble holdt av Daniel Kohn, hans gruppe på Canon hjelper bedrifter som vil effektivisere sin administrasjon. Han konstaterte:
– Cash is king. De bedrifter som går konkurs gjør det ikke fordi de er ulønnsomme, men fordi pengene tar slutt. Likviditetsstyring er kritisk. Det handler om å ha styr på dette. Jeg ser mange fine balanseregninger fra bedrifter som mangler arbeidskapital.
Gi verdi til kundene
Jo Lloyd har drevet trykkeri i England i mange år. Nå arbeider hun med å hjelpe kunder til å få mest mulig ut av sine markedsbudsjetter. Det handler ikke om å presse priser men om å påse at de får ut mest mulig av pengene sine. Det stiller høye krav på at trykkeriene vet hva som skjer i omverdenen:
– Big Data, Internet of Things og Html5 er ting vi må forholde oss til. Det er lett å bli paralysert av all ny informasjon, men jeg må finne måter for å, i passe porsjoner, ta til meg det nye og endre min bedrift.
– I Canons nyeste rapport, Trykksakens Fremtidsutsikter, sier 89 prosent av kundene at de jakter på best verdi for pengene. Derfor har jeg stadig fokus på akkurat det punktet. Det hjelper ikke at ditt produksjonsapparat er perfekt optimert, om du gjør feil ting.
Nettskyen
Eirik Newth er en kjent profil. Han har i ett år jobbet med en Google Chromebook. Det er en billig datamaskin med liten lagringskapasitet. Istedet har brukeren tilgang til 100-vis av gigabyte i skyen.
– Det har fungert overraskende bra og nå har jag det meste av mine bilder og dokumenter i skyen. Men jeg tenker på hva det gjør med oss når vårt liv ligger et helt annet sted. Får vi en kortere vei til helt digitale medier?

Produksjon varierer mye
Anvendelsen og produksjonen av trykksaker varierer mye fra land til land. I Tyskland benytter man fortsatt trykksaker i stor utstrekning. Landet har også en meget stor produksjon av trykksaker.
Håvard Grjotheim konstaterer at det ser ganske annerledes ut i Baltikum og Polen.
– De landene har en meget lav grafisk produksjon per capita. Det er også først i år at man begynner å oppleve grafisk nedgang i disse landene.
Også i Norge er den grafiske produksjonen lav i forhold til forbruket. Vi hadde 3,6 milliarder i fjor i negativ handelsnetto innen det grafiske området i Norge.
Emballasje
Emballasje og etiketter er de eneste to områdene som ikke er under press. De kommer begge å vokse frem til 2020 som de eneste områdene med vekst.
Inkjet har doblet seg på fem år og om trenden holder seg, kommer inkjet til å gå forbi offset rundt 2025. Da handler det både om at offsetanvendelsen går ned og at inkjetanvendelsen øker.
– I løpet av de kommende ti årene kommer vi, ifølge Google, til å utvikle flere innovasjoner enn man sammenlagt har gjort i løpet av hele jordklodens eksistens, sier Håvard Grjotheim og konstaterer samtidig at:
– Dataindustrien står for over to prosent av verdens CO2-utslipp. Den grafiske bransjen ligger langt under en prosent.
Annonser driver ikke
Annonser har drevet publiseringsindustrien i Europa i 100 år. Den har forsvunnet og kommer aldri, aldri, aldri mer tilbake. Du er ikke kunde av Dagens Næringsliv, du er en leser, som deretter selges til den som vil annonsere.
– Det finnes en tro på at kvalitetsjournalistikk har en fremtid. Det er feil. Den har aldri vært en god forretning. Det er bare en måte å få tak på pengestrømmen. Vi kan også konstatere at 1000 journalister kommer til å forlate Oslo-avisene i år.
Ifølge PwC minsker magasinannonseringen årlig med 4 prosent, mens dagsavisene mister 3,5 prosent av sine papirannonser. Jovisst øker den digitale annonseringen med ni prosent, men det er fra så lave nivåer at det knapt merkes.
Hvordan påvirkes 07-gruppen?
Håvard Grjotheim er direktør for 07-gruppen, som er Norges største uavhengige trykkeri.
– Messer og eventer samt shop-in-shop er områder som vokser for oss. Vi satser også på film, video og 3D.
– 60 prosent av vår produksjon er i dag på 3-5 årige kontrakter. Tilsvarende for ti år siden var to prosent.
Færre kjøper hjelp
Canon har lagd en ny rapport der de, akkurat som i 2008, har spurt drøyt tusen trykksakskjøpere og produsenter om deres syn på trykksaker.
Geoff Hobbin, som presenterte rapporten, konstaterte at mye er likt. Men en stor forskjell er at for seks år siden var det 87 prosent av trykkeriene som etterlyste hjelp av sin leverandør for å utvikle sin bedrift.
– Det tallet har nå sunket til 55 prosent. Det kan enten bero på at trykkeriene nå har egen kompetanse eller at de ikke opplevde hjelpen som verdifull.
Cash is king
At cash er king var noe som Canons Daniel Kohn konstaterte i sitt foredrag. Han utfordret alle tilstedeværende til å kunne spare ti prosent på sine innkjøp ved å arbeide med Canons system Purchase2Pay. Det er en software som kan håndteres i kundens server eller som en skytjeneste fra Canon.
– Om alle innkjøp var forhåndsbestemte, hadde du ikke trengt å se på en eneste faktura.
– Vi startet med denne tjenesten i april og har fått bra respons fra våre kunder. Blant annet tar vi nå hånd om dette for et mellomstort trykkeri.
Niagara
– Niagara er navnet på Canons maskin for arkmatet inkjet. Dette til forskjell fra Jetstream, som arbeider med papir på rull, forteller Geoff . Maskinen klarer B3 og produserer 300 A4-sider i minuttet på ubestrøket, bestrøket og behandlet papir.
Maskinen er perfekt for 1,5 til 4 millioner månedlige A4-sider.
