Verdens nest største leverandør av trykkmaskiner, KBA, forteller i en pressemeddelelse at de er på rett spor. Etter store tap de senere år er forventningen til 2014 å få svarte tall på fortjenesten før skatt og et mindre netto underskudd.
Fit@all strategien
Den positive trenden er en konsekvens av Fit@all-strategien, som har betydd en løpende tilpassing av medarbeiderstaben, effektiviseringer og satsing på nye markeder som digital-, emballasje- og sikkerhetstrykk.
Fallende ordretilgang
Frem til 30. september i år er salget av både ark- og rulleoffset bedre sammenlignet med fjoråret. Henholdsvis 6,5 og 10,6 %. Til gjengjeld er ordretilgangen i samme periode falt med henholdsvis 1,9 og 12,9 %, hvilket varsler problemer der forut. Markedet for sikkerhetstrykk har heller ikke hatt forventet vekst.
Nye markeder vil bidra
Til tross for det pressede markedet uttaler president og CEO Claus Bolza-Schünemann, at det jobbes på flere fronter for å sikre virksomhetens profitabilitet på lang sikt. KBA forventer at årets omsetning når én milliard euro, og at satsingen på digital- og emballasjetrykk vil bidra til KBAs suksess om ikke lenge.