Heidelberg fortsetter sin strategiske tilpasning

I slutten av oktober gjorde Heidelberg en avtale med kinesiske Masterwork Machinery Co. om produksjon av postpress-utstyr til emballasjeindustrien. Ifølge denne avtalen skal Masterwork Machinery Co. utvikle og fremstille utstyret, som utenfor Kina og Japan skal markedsføres, selges og bli utført service på av Heidelberg. De to virksomhedene har også blitt enige om felles fremstilling av maskinkomponenter i Kina. I den forbindelse forhandles det om reduksjoner i medarbeiderstaben i Ludwigsburg, og det er allerede truffet avtale om å stenge fabrikken i Leipzig.
Målet er å fokusere på de konkurransedyktige produktene og forbedre det økonomiske resultat med € 30 millioner om året fra neste regnskapsår.
Heidelberg har tidligere i år kjøpt etikettrykkmaskinprodusenten Gallus. De har stengt produksjonen av samleheftere og klebebindere, og har solgt serviceavtaler og know-how til Müller Martini. Senest har Heidelberg kjøpt hollandske Blueprint Products for å styrke posisjonen på forbruksvarer, som er et vesentlig mindre fluktuerende marked enn maskinmarkedet, og med en betydelig høyere margin.
Det er Heidelbergs mål at forbruksvarer skal utgjøre 50 % av den samlede omsetning. Det er i pressemeddelelsen ikke satt dato for når dette målet skal være nådd.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *