Agfa med fremkallingsfri plate

PUBLISERT: 8 desember 2014
OPPDATERT: 8 desember

Basert på low-chem-platen Azura har Agfa utviklet en ny ctp-plate som ikke skal fremkalles. Platen er av typen Direct-on-Press (DoP), hvilket betyr at den kan tas direkte fra platesetteren og monteres i trykkpressen. Platen heter Azura TE og er Agfas første av denne typen.

Azura TE gir økonomiske og miljømessige gevinster
At man overhodet ikke trenger å bruke fremkaller gir en rekke åpenbare fordeler i forbindelse med investering, vedlikehold, prosess og miljø:

  • Ingen investering/reinvestering i fremkallingsutstyr
  • Energiforbruk ved fremkalling bortfaller
  • Intet vann og gummiforbruk
  • Kortere prosesstid fra ctp til trykkpresse
  • Ingen service og vedlikeholdsstans
  • Ingen omkostninger på å kvitte seg med skyllevann
  • Bedre miljøprofil
  • Kompatibel med vanlige platesettere

Platen kan eksponeres i alle 830 nm platesettere, både fra Agfa og andre leverandører. Thermofuse-teknologien, som er kjent fra de andre Azuraplatene, er en ren fysisk prosess, hvor den vannbaserte latex-coating brennes fast til platen ved eksponering. Deretter tas platen ut og monteres i trykkpressen. Fuktvannet vil ved de første rotasjonene oppløse det ubelyste område, og platen er klar til trykk.

Høy platekontrast
Blant de forbedringer Agfa tilbyr i forhold til konkurrende produkter, er en tydeligere billeddannelse på den eksponerte platen. Det er et helt nytt og patentert system, Thermochromic Dye Technology, hvor eksponeringen samtidig farger det belyste området. Dette gjør det mulig å evaluere platen både visuelt og med måleapparater, akkurat som med vanlige fremkalte plater.

Azura TE har en betydelig høyere kontrast enn konkurrerende produkter på DoP-markedet.
Azura TE har en betydelig høyere kontrast enn konkurrerende produkter på DoP-markedet.

Handle with care
Agfa fremhever at platen er sylskarp og kan gjengi skrifter i ett punkt både positiv og negativ. Den kan kjøre opp til 75.000 trykk før slitasjen blir synlig. Ettersom platen ikke er gummiert skal den behandles med en viss forsiktighet i forbindelse med transport og montering. Platen er dagslysstabil, hvilket betyr at den kan tåle dagslys i opp til 24 timer før og etter eksponering – uten kvalitetstap.

Inn i kampen om DoP platene
Med dette produktet regner Agfa med å kunne betjene de små og mellomstore kommersielle trykkeriene på mainstream-markedet. Det dekker over at det ikke er en high-end/high-volume plate, men en plate som appellerer til noenlunde samme segment som f.eks. Azura TS platen. I dette segmentet har Fuji en stund vært representert med sin DoP-plate, og det er bl.a. disse kundene Agfa gjerne vil nå.

Stor tilfredshet hos testkunder
Agfa har i ett år hatt Azura TE i test hos ikke mindre enn 50 trykkerier verden over, og tilfredsheten er stor ifølge Agfa. Kundene fremhever den visuelle kontrasten, den raske innkjøringen og stabiliteten gjennom trykkingen som de avgjørende styrkene til Azura TE. Platen er tilgjengelig øyeblikkelig.

Agfa har i dag mer enn 10.000 Azura-installasjoner i hele verden.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324