Det ulmer i det digitale B2 markedet

Til dags dato er det solgt ca 140 maskiner over hele verden. HP Indigo har 70% av markedet, i første rekke på grunn av deres 10 000-modell. Resten er fordelt mellom Fuji JetPress 720 og Screen Sann Trykk Jet XS.
To tredjedeler av maskinene er i tradisjonell kommersiell trykking, emballasjetrykk og trykk av direktereklame. En grunn til dette er at en B2 digital trykkmaskin er en relativt stor investering på rundt 10 millioner kroner.
Blant de trykkeriene som har investert i en B2 digitalpresse sier 75% at de har utvidet virksomheten på grunn av investeringen. Blant de resterende trykkeriene sier 10% at de forventer å utvide virksomheten når de har blitt kjent med maskinen.
Blant de 200 potensielle kundene har Infotrends spurt og fått svar, alle har minst en 4-fargers trykkmaskin i maskinparken. Nesten alle har en omsetning på minst 20 millioner kroner, noe som anses nødvendig for å kunne investere i en digital B2 trykkpresse.
Overraskende nok er det bare 30% som har særlig kunnskap om digitale B2 presser. Til gjengjeld vurderer 17% av alle respondentene å investere i dette. Dette betyr at blant de som har kunnskapen, er ønsket om å investere stor.

Les mer om undersøkelsen her.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: