Det ulmer i det digitale B2 markedet

PUBLISERT: 8 desember 2014
OPPDATERT: 21 mars

Til dags dato er det solgt ca 140 maskiner over hele verden. HP Indigo har 70% av markedet, i første rekke på grunn av deres 10 000-modell. Resten er fordelt mellom Fuji JetPress 720 og Screen Sann Trykk Jet XS.
To tredjedeler av maskinene er i tradisjonell kommersiell trykking, emballasjetrykk og trykk av direktereklame. En grunn til dette er at en B2 digital trykkmaskin er en relativt stor investering på rundt 10 millioner kroner.
Blant de trykkeriene som har investert i en B2 digitalpresse sier 75% at de har utvidet virksomheten på grunn av investeringen. Blant de resterende trykkeriene sier 10% at de forventer å utvide virksomheten når de har blitt kjent med maskinen.
Blant de 200 potensielle kundene har Infotrends spurt og fått svar, alle har minst en 4-fargers trykkmaskin i maskinparken. Nesten alle har en omsetning på minst 20 millioner kroner, noe som anses nødvendig for å kunne investere i en digital B2 trykkpresse.
Overraskende nok er det bare 30% som har særlig kunnskap om digitale B2 presser. Til gjengjeld vurderer 17% av alle respondentene å investere i dette. Dette betyr at blant de som har kunnskapen, er ønsket om å investere stor.

Les mer om undersøkelsen her.

Siste nytt

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

Les videre

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3
Efi lanserer kraftig hybridprinter

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa
Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur
Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage
Ni tips om hva du kan se på Fespa