Mindre opplag også på emballasje i 2015

PUBLISERT: 12 januar 2015
OPPDATERT: 21 mars

primir-390x266En ny rapport fra den amerikanske PRIMIR (The Printing Industries Market Information and Research Organization) identifiserer de viktigste trendene på markedet for fleksible emballasjer og etiketter i 2015.
Lagerhåndtering, varemerkehåndtering og spesialsubstrater er de tre hovedtrendene som varemerkeeiere leter etter hos sin trykkpartner.
Varemerkeeiere kommer da i ennå høyere grad ti å oppfatte etikettrykkeriene som en partner som skal ivareta deres interesser og kontinuerlig optimere og utvikle forvaltingen av ressurser.
Andre trender er at høyere oppløsning etterspørres mer ettersom stadig mer informasjon skal stå på produktene. Om teksten skal være både liten og lettlest bør den være skarp.
Det er også en tendens til å bevege seg bort fra papiret som medium. Sleeves, formstøping, plast og folier kommer til å spille en enda større rolle. Holdbarheten blir bedre og kvaliteten er ikke lenger et problem, ei heller i digitaltrykket.
Som med alle andre trykte media minsker opplagene. Varemerkeeiere trenger raskt å kunne endre emballasjen utifra nye regelverk, kampanjer, private labels eller personalisering. Digitaltrykket tilbyr disse alternativene men det øker også etterspørselen etter inline etterbehandling.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324