En ny rapport fra den amerikanske PRIMIR (The Printing Industries Market Information and Research Organization) identifiserer de viktigste trendene på markedet for fleksible emballasjer og etiketter i 2015.
Lagerhåndtering, varemerkehåndtering og spesialsubstrater er de tre hovedtrendene som varemerkeeiere leter etter hos sin trykkpartner.
Varemerkeeiere kommer da i ennå høyere grad ti å oppfatte etikettrykkeriene som en partner som skal ivareta deres interesser og kontinuerlig optimere og utvikle forvaltingen av ressurser.
Andre trender er at høyere oppløsning etterspørres mer ettersom stadig mer informasjon skal stå på produktene. Om teksten skal være både liten og lettlest bør den være skarp.
Det er også en tendens til å bevege seg bort fra papiret som medium. Sleeves, formstøping, plast og folier kommer til å spille en enda større rolle. Holdbarheten blir bedre og kvaliteten er ikke lenger et problem, ei heller i digitaltrykket.
Som med alle andre trykte media minsker opplagene. Varemerkeeiere trenger raskt å kunne endre emballasjen utifra nye regelverk, kampanjer, private labels eller personalisering. Digitaltrykket tilbyr disse alternativene men det øker også etterspørselen etter inline etterbehandling.