Når FESPA sparkes i gang den 18. mai i Köln, blir det den største FESPA-messen noensinne. Over fem dager vil de fire messehallene være inndelt i fire områder: FESPA Digital; European Sign Expo; FESPA Fabric and Textile Printing samt Industrial Printing & Product Decoration.
Det vil være mer enn 700 utstillere fra over 40 forskellige land, og FESPA lover allerede nå at det blir global lansering av inntil flere nye produkter.
Fire messer under ett tak
En større messe kunne indikere manglende fokus, men det er ikke tilfelle, forteller Roz McGuinness, divisjonsdirektør hos FESPA. Det er tvertimot snakk om et meget sterkt fokus på fire vekstområder, som har stor interesse hos mange PSP’ere.
Det er tredje gang at European Sign Expo avholdes og sammenlignet med den første Sign Expo i 2013 er utstillingsarealet økt med nesten 50 prosent. Det er første gang at Sign Expo er en del av FESPA, og det gir en mulighet for publikum til å se og forstå overlappingen mellom storformatprint og signage.
FESPA Fabric har akkurat som Sign Expo økt utstillingsarealet, dog kun med 44 prosent! Ifølge en ikke offentliggjort FESPA undersøkelse ser 71 prosent av FESPA-segmentet print på tekstil til tøyproduksjon som et potensielt interessant marked med henblikk på å utvide forretningen. 34 prosent har gitt uttrykk for at de spesifikt ser etter mulighetene for å printe på tekstiler i deres søken etter nytt utstyr. Så det er grunnlag for et stort utstillingsareale.
Printeriors er et nytt konsept i FESPA-regi hvor man utstiller trykk på interiør. Mer enn å vise utstyr er det en inspirasjon til hva print på interiør vil si. Mulighetene er nesten uendelige.
FESPA Digital er hovedutstillingen og dekker omkring halvparten av utstillingsarealet. Her vil det være fokus på de mange maskiner som kan fremstille og ferdiggøre storformatprint til alle mulige forskjellige formål.
Utdannelse i fokus
Hos FESPA ønsker man å medvirke til å utvikle og styrke bransjen. På FESPA-messen skjer det ved å etablere to utdannelsesspor gjennom hele uken. Det er Education Hub, som fokuserer på digitalt og analogt storformat- og tekstiltrykk, og der vil det være innlegg både for nybegynnere og erfarne. Med en FESPA adgangsbillett er det gratis adgang, og man kan blant annet høre om Colour Calibration for Digital Textile Printing, Marketing Guide for Printers og The Importance of Picking the Right Heat Press.
Det andre sporet, Sign Hub, vil fokusere mer på de tradisjonelle skiltmalerne og deres forretning og utfordringer. Også disse seminarene er gratis med en alminnelig FESPA adgangsbillett.
Printeriors har valgt at lage en enkelt konferansedag, hvor erfarne designere og trykkere vil vise eksempler på hva som kan designes, og hvordan det kan trykkes og anvendes. Det er den engelske motedesigneren Wayne Hemingway som vil lede konferansen, som blant annet også vil ha deltakelse av svenske Andreas Skantze fra Big Image Systems. Konferansen vil også inneholde en paneldiskusjon om teknologier og sentrale aktører på markedet. I motsetning til de to førstnevnte utdannelsesspor, er denne en betalingskonferanse. Konferansen avholdes torsdag den 21. mai mellom kl 10.30 og 17.30.
FESPA Digital 2016 i Amsterdam
FESPA Digital markerer sitt 10 års jubileum ved å vende tilbake til der hvor det hele startet – RAI messesenter i Amsterdam. Messen går av stabelen fra den 8. til den 11. mars 2016.
Enda en gang vil messen omfatte FESPA Fabric, Printeriors og Europea Sign Expo.