Bobst sender ny digital emballasjeprinter i betatest

PUBLISERT: 29 mai 2015
OPPDATERT: 29 mai

bobst_Digital2Det sveitsiske firmaet Bobst, som er mest kjent for sine løsninger til emballasjeindustrien, har nettopp annonsert deres første digitale printer til trykk på såvel bestrøket som ubestrøket papp.

Det er snakk om en 4-fargers printer, som kan lage personaliserte trykk i høy hastighet – helt opp til 200 meter i minuttet. Arkstørrelse kan være opp til 1,3 x 2,1 meter.

Jean-Pascal Bobst, administrerende direktør i Bobst, sier:
– Vi har lovet markedet en serie nye digitale løsninger. Nå, med den nye digitale printeren i betatest, kan man se at vi er godt på vei. Denne maskinen vil skape en revolusjon i markedet for trykk på bølgepapp, da den åpner en masse nye muligheter for produsentene av pappesker og deres kunder – varemerkeeierne.

Den første betainstallasjonen er hos det sveitsiske firmaet Model AG i Weinfelden, som omsetter for mer enn 700 millioner sveitserfranc i året.
Administrerende direktør for Model Group, Daniel Model, sier:
– Vi tror sterkt på at denne teknologien vil endre markedet for pappemballasje, og vi er stolte over å være de første til å teste maskinen.

Med Inkjet-teknologi fra Kodak oppnår Bobst ikke bare markedets høyeste oppløsning, men også en høy fargekvalitet med farger som er godkjent til sekundær matvareemballasje – et nøkkelparameter for mange i bransjen.
Utover dette er printeren også designet for å inngå i den typiske ferdiggjøringslinjen av nettopp pappemballasje. Betainstallasjon nummer to forventes i løpet av kort tid et annet sted i Europa.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324