Scandbook kjøper Print It

PUBLISERT: 3 juni 2015
OPPDATERT: 21 mars

ScandBook kjøper PRINT IT – danner ledende bokprodusent i Nordeuropa.

Styrene i ScandBook Holding AB  og Print-it UAB har offentliggjort sine avgjørelser om å gjennomføre en transaksjon der ScandBook kjøper aksjene i norske Print it. Transaksjonen vil danne en av Nordeuropas ledende bokprodusenter og er motivert av en sterk industriell logikk, da ScandBook og Print it kompletterer hverandre godt med hensyn til teknisk ekspertise, tjenestetilbud, kundedatabaser og geografisk dekning. ScandBook og Print it hadde den siste tolvmånedersperioden en sammenlagt omsetning på nærmere 300 millioner svenske kroner.
ScandBook og Print it er idag hver for seg to ledende nordeuropeiske bokprodusenter. Sammenslåingen gir det nye konsernet en ytterligere forsterket markedsposisjon og skaper forutsetninger for betydelige samordningsfordeler.

Det nye konsernet har muligheter til å tilby kundene et bredere produktutvalg og skaper forutsetninger for en langsiktig konkurransedyktig nordeuropeisk bokprodusent med spesialiserte produksjonsanlegg.
Print its omsetning i 2014 oppgas til tilsvarende ca 130 millioner svenske kroner. ScandBooks omsetning i samme periode oppgas til ca 170 millioner svenske kroner.

I og med transaksjonen blir Print its nåværende hovedeier Auris Holding AS den største enkelteieren i ScandBook med ca 29 % av stemmene og ca 48 % av kapitalen.
ScandBooks administrerende direktør, Magnus Breitenstein blir administrerende direktør i det nye konsernet.

– Markedet for produksjon av bøker gjennomgår store forandringer med ny teknikk som skaper både muligheter og utfordringer, sier Magnus Breitenstein. Den forestående sammenslåingen med Print it, i kombinasjon med investering i digital trykkteknikk gir oss forutsetninger å tilby kundene rask, fleksibel og kostnadseffektiv produksjon av bøker, samtidig som servicens andel av vår omsetning øker. Dette skaper gode forutsetninger for en langsiktig konkurransekraftig nordeuropeisk bokprodusent nær kunder og leverandører av papir.

– Vi har sterk tro på den industrielle enigheten i målene for sammenslåingen av disse to foretakene som kompletterer hverandre godt, sier Odd Rune Austgulen, styreleder og hovedeier i Print it. ScandBook har sin styrke i innbundne bøker, mens Print it har sin styrke i pocket. Foretakene har dessuten en betydelig overlapping i kundegrunnlaget.
– Vi forventer oss synergier både innen produksjon og på markedssiden, ved at den sammenslåtte organisasjonen kan arbeide mer effektivt, avslutter Austgulen.

ScandBooks hovedmarkeder er Sverige, Norge, Danmark og Finland. Dessuten har foretaket kunder i Tyskland, Storbritannia og Irland. Foretakets produksjon av svarthvite innbundne bøker samt pocketbøker foregår i Falun. ScandBooks forretningsidé er å skape lønnsomhet gjennom å være kundens førstevalg som samarbeidspartner. Visjonen er å utvikles til en integrert leverandør som tar ett helhetsgrep om bokforlagenes samtlige behov.

Print its hovedmarkeder er Norge, Sverige, Finland og Danmark. Dessuten selger de til alle de baltiske landene og Polen. De moderne produksjonsanleggene ligger i Klaipeda i Litauen. Foretaket er kjent fremfor alt for fleksibel og kostnadseffektiv produksjon av pocketbøker, men også for en betydelig produksjon av innbundne bøker med hardcover. Print it produserer dessuten displayer og annet arbeidsintensivt markedsføringsmateriale for forlagene. Eiendommene er logistisk strategisk plasserte med tanke på arbeidskraft, sjøtransport til Skandinavia samt landeveistransport til nærområdet i Europa.

Det utvidede nye Scandbook kommer til å ha en forsterket markedsposisjon med kunderelasjoner til praktisk tatt alle de større forlagene i Norden, og med mulighetene til å kunne produsere alle typer bøker.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324