FESPA undersøkelse viser stor optimisme

PUBLISERT: 8 juni 2015
OPPDATERT: 21 mars

FESPA Print Census – den største undersøkelsen noensinne på FESPA – viser seks store trender som påvirker det globale markedet for store formater og spesialprint. Mer enn 1200 respondenter fra hele verden mellom mai 2014 og april 2015 deltok i denne omfattende undersøkelsen. 50 prosent av svarene kommer fra USA, 42 prosent fra Europa og de resterende 8 prosentene fra Asia.

Respondentene kommer fra hele spekteret av trykkerier og et mindretall (8 prosent) kom fra leverandører. Studien er et resultat av et pågående samarbeid mellom Infotrends og FESPA.

1. Optimisme
Optimisme er en viktig trend blant bedriftseiere. 80 prosent er enten svært eller ganske optimistisk om sin egen virksomhets vegne og faktisk mer optimistisk på egne enn på bransjens vegne. Den enkeltes optimisme er basert på kommersiell suksess. Gjennomsnittlig inntekt i perioden 2007-2015 er mer enn doblet blant respondentene.

2. Etterspørselsdrevet utvikling
Kundene krever kort leveringstid, levering når det trengs, levering der det trengs, versjonskontroll og tilpassing. Minst 70 prosent forventer at disse trendene vil øke, eller i det minste holde seg på dagens nivå.
Godkjennelse av digitale prosesser – inkludert produksjonssystemer, arbeidsflyt, automatisering og web-to-print – er motivert av disse kundenes krav.

3. Endret produktmiks
De fire mest produserte produkttyper blant respondentene er:

  • Bannere 49 prosent.
  • Plakater 40 prosent.
  • Skilt 38 prosent.
  • Billboards 37 prosent.

Men det oppleves betydelig vekst i tekstilsegmentet for klesproduksjon, tekstiler for interiør og prøveproduksjon av emballasje. 80 prosent av respondentene sier at denne typen produkter vokser hos dem.

4. Digital teknologi er en mulighetsskaper
Over halvparten av de spurte svarte at de har intensjoner om å kjøpe utstyr for storformatprint, med en gjennomsnittlig forventet investering på rundt 100.000 euro.
27 prosent forventer å skulle kjøpe UV-printere, 21 prosent tekstilprintere, 16 prosent solventprintere og 14 prosent lateksprintere. Konturskjæremanskiner og laminatorer er på toppen av ønskelisten over utstyr for ferdiggjøring.
Investeringslysten er primært drevet av et ønske om å komme inn på nye markeder med nye produkter og tjenester.

5. Tekstilprint vokser i alle markeder
Som allerede beskrevet i punktene tre og fire er forventningen for digital tekstilprint stor. 27 prosent er allerede involvert i tekstilprint og 81 prosent forventer vekst i dette markedet. Digital utskriftsteknologi er et viktig verktøy.
Digital tekstiltrykk vil vokse i grafikkområdet, klær, interiør og industriell produksjon. I grafikkområdet forventes at tekstiler i stor skala vil erstatte bannere og soft signage.

6. Fremtidens sign og displayprint er integrert med digitale medier
Mer enn tre fjerdedeler av respondentene mener at elektroniske medier og LCD / LED-reklameskjermer vil ha en betydelig innvirkning på markedet. Og 36 prosent kan allerede se disse effektene. 31 prosent vil tilby sine kunder digital signage løpet av neste år.

Om undersøkelsen sier direktør for FESPA, Neil Fenton:
– FESPA Print Census viser en energisk og engasjert industri med ledere som har et klart og positivt bilde av fremtiden, og som vil høste fruktene. Resultatet understreker også at fokus på tekstiltrykk er viktig for våre medlemmer. Så vi vil fortsatt styrke vårt fokus på dette, blant annet gjennom våre FESPA Fabric Events og internasjonale konferanser om emnet.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong