Mediebarometeret

PUBLISERT: 15 juni 2015
OPPDATERT: 21 mars

For første gang viser Mediebarometeret at papiravisenes nettutgaver går forbi papiravisene i popularitet. Norsk mediebarometer publiseres av Statistisk sentralbyrå (SSB). Her er nøkkeltallene i prosentandeler.

  • Antall papiravislesere har gått ned fra 51 prosent i 2013 til 49 prosent i 2014.
  • Andelen som leser avisenes internettsider, var i 2014 54 prosent.
  • Andelen som bruker internett i løpet av en dag, har økt fra 85 prosent i 2013 til 88 prosent i 2014.
  • Tiden vi bruker på internett har økt fra 112 minutter i 2013 til 120 minutter i 2014.
  • Andelen radiolyttere har økt fra 59 prosent i 2013 til 64 prosent i 2014.
  • Andelen som strømmer videoer via internett, har økt fra 15 til 22 prosent fra 2013 til 2014.
  • Andelen som strømmer lydbilder, har økt fra 55 til 60 prosent fra 2013 til 2014, mens andelen som bruker CD-spillere, har sunket fra 93 prosent i 2003 til 28 prosent i 2014.
  • Kun 2 prosent leste elektronisk bok i løpet av et døgn.
  • 64 prosent er innom Facebook og 22 prosent har vært innom andre sosiale medier på en gjennomsnittsdag. 75 prosent hadde lest nyheter.

 

Ukebladene, TV og bøker holder seg: andelen som leser ukeblad har sunket fra 21 prosent til 8 prosent siden 1991, men har ligget stabilt der de siste årene. Andelen som ser på TV har gått ned de siste årene, men har de to siste årene holdt seg stabil på 74 prosent. Andelen som leser bøker på en gjennomsnittsdag, har ligget stabilt på 25 prosent de to siste årene.

Kilde: Statistisk sentralbyrå (SSB)

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324