Mediebarometeret

PUBLISERT: 15 juni 2015
OPPDATERT: 21 mars

For første gang viser Mediebarometeret at papiravisenes nettutgaver går forbi papiravisene i popularitet. Norsk mediebarometer publiseres av Statistisk sentralbyrå (SSB). Her er nøkkeltallene i prosentandeler.

  • Antall papiravislesere har gått ned fra 51 prosent i 2013 til 49 prosent i 2014.
  • Andelen som leser avisenes internettsider, var i 2014 54 prosent.
  • Andelen som bruker internett i løpet av en dag, har økt fra 85 prosent i 2013 til 88 prosent i 2014.
  • Tiden vi bruker på internett har økt fra 112 minutter i 2013 til 120 minutter i 2014.
  • Andelen radiolyttere har økt fra 59 prosent i 2013 til 64 prosent i 2014.
  • Andelen som strømmer videoer via internett, har økt fra 15 til 22 prosent fra 2013 til 2014.
  • Andelen som strømmer lydbilder, har økt fra 55 til 60 prosent fra 2013 til 2014, mens andelen som bruker CD-spillere, har sunket fra 93 prosent i 2003 til 28 prosent i 2014.
  • Kun 2 prosent leste elektronisk bok i løpet av et døgn.
  • 64 prosent er innom Facebook og 22 prosent har vært innom andre sosiale medier på en gjennomsnittsdag. 75 prosent hadde lest nyheter.

 

Ukebladene, TV og bøker holder seg: andelen som leser ukeblad har sunket fra 21 prosent til 8 prosent siden 1991, men har ligget stabilt der de siste årene. Andelen som ser på TV har gått ned de siste årene, men har de to siste årene holdt seg stabil på 74 prosent. Andelen som leser bøker på en gjennomsnittsdag, har ligget stabilt på 25 prosent de to siste årene.

Kilde: Statistisk sentralbyrå (SSB)

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag