Mediebarometeret

PUBLISERT: 15 juni 2015
OPPDATERT: 21 mars

For første gang viser Mediebarometeret at papiravisenes nettutgaver går forbi papiravisene i popularitet. Norsk mediebarometer publiseres av Statistisk sentralbyrå (SSB). Her er nøkkeltallene i prosentandeler.

  • Antall papiravislesere har gått ned fra 51 prosent i 2013 til 49 prosent i 2014.
  • Andelen som leser avisenes internettsider, var i 2014 54 prosent.
  • Andelen som bruker internett i løpet av en dag, har økt fra 85 prosent i 2013 til 88 prosent i 2014.
  • Tiden vi bruker på internett har økt fra 112 minutter i 2013 til 120 minutter i 2014.
  • Andelen radiolyttere har økt fra 59 prosent i 2013 til 64 prosent i 2014.
  • Andelen som strømmer videoer via internett, har økt fra 15 til 22 prosent fra 2013 til 2014.
  • Andelen som strømmer lydbilder, har økt fra 55 til 60 prosent fra 2013 til 2014, mens andelen som bruker CD-spillere, har sunket fra 93 prosent i 2003 til 28 prosent i 2014.
  • Kun 2 prosent leste elektronisk bok i løpet av et døgn.
  • 64 prosent er innom Facebook og 22 prosent har vært innom andre sosiale medier på en gjennomsnittsdag. 75 prosent hadde lest nyheter.

 

Ukebladene, TV og bøker holder seg: andelen som leser ukeblad har sunket fra 21 prosent til 8 prosent siden 1991, men har ligget stabilt der de siste årene. Andelen som ser på TV har gått ned de siste årene, men har de to siste årene holdt seg stabil på 74 prosent. Andelen som leser bøker på en gjennomsnittsdag, har ligget stabilt på 25 prosent de to siste årene.

Kilde: Statistisk sentralbyrå (SSB)

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade