Derfor kjølner Europas miljøinteresse

PUBLISERT: 4 august 2015
OPPDATERT: 4 august

laurenFor et par år siden sto karbonfotavtrykk høyt på agendaen for alle bransjer. Folk jobbet febrilsk med å utvikle standarder for å støtte dette, selv trykkeribransjen har en standard dedikert til beregning av karbonutslipp for trykte medier. ISO 16759 ble publisert for et par år siden da flere karbonkalkulatorer hadde blitt sertifisert for å samsvare med standarden. Heidelberg og Ricoh har begge prøvd å oppmuntre til å følge standarden, og ISO har solgt ganske mange eksemplarer. Alt dette er vel og bra, men det er definitivt en avtagende interesse i markedet for «den grønne saken». Og mange karbonkalkulatorer anses rett og slett å være for vanskelige i bruk.
Markedets motvilje har trolig flere årsaker, den viktigste av disse er at de kommersielle fordelene ved en miljømessig ansvarlig virksomhet ikke umiddelbart er klar. De er heller ikke enkelt bevist eller universelt relevant. For altfor mange bedrifter oppfattes det ikke å være noen overbevisende kommersielle grunner til å gå grønt. Dette til tross for at å kutte karbon kutter kostnader, både materielt sett gjennom mer effektiv ressursbruk og immaterielle kostnader gjennom bedre prosesskontroll. Likevel er det merkelig at dette budskapet om økonomisk fordel ikke blir hørt, så kanskje blir det hørt, men ignorert?
De fleste bedriftseiere ønsker å forbedre sine marginer, men grafisk bransje preges mer av å gå for raske, kortsiktige gevinster. Alt som krever mer innsats eller koster penger, som utvikling av prosesser for avfallshåndtering eller lagring av farlige stoffer, kan være lett å miste i miksen av andre prioriteringer. Den tradisjonelle virksomhetens fokus har vært å maksimere fortjenesten uten å bryte loven, oppskake kundene eller øke staben. Men denne holdningen bør endre seg til å bli mer prosessdrevet, fordi det er der man kan finne et konkurransefortrinn. Bare tenk hvor mange nettsteder du går bort fra fordi prosessen med å finne eller kjøpe noe drukner i all svadaen. Slik er det også med noen interaksjoner med virksomheter.
Prosessutvikling kan være svært tidkrevende, men effektive prosesser lønner seg, og de gir et grunnlag for kontinuerlig forbedring. Når klimafotspor er en del av en større prosess, for eksempel et miljøstyringssystem, blir det lettere. Som fargestyring innen arbeidsflyten for førtrykk, er klimafotavtrykk en oppgave, en anvendt prosess, selv om den rett og slett er vanskelig. Enten det er for arbeidsflytproduksjon eller miljømessig ansvarlighet er det ikke å komme rundt det faktum at prosessutvikling krever investering og engasjement. Men ved å løse de problemene som er vanskelige, kan en bedrift oppnå forbedrede marginer og kontinuerlig forbedring. Enda viktigere kan det gi et verdifullt konkurransefortrinn.
– Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made this article possible: Agfa Graphics,Digital Dots, EFI, Fespa, Heidelberg, HP, Kodak, Mondi, Pragati Offset,Ricoh, Shimizu Printing, Splash PR, Unity Publishing and Xeikon.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324