Derfor kjølner Europas miljøinteresse

PUBLISERT: 4 august 2015
OPPDATERT: 4 august

laurenFor et par år siden sto karbonfotavtrykk høyt på agendaen for alle bransjer. Folk jobbet febrilsk med å utvikle standarder for å støtte dette, selv trykkeribransjen har en standard dedikert til beregning av karbonutslipp for trykte medier. ISO 16759 ble publisert for et par år siden da flere karbonkalkulatorer hadde blitt sertifisert for å samsvare med standarden. Heidelberg og Ricoh har begge prøvd å oppmuntre til å følge standarden, og ISO har solgt ganske mange eksemplarer. Alt dette er vel og bra, men det er definitivt en avtagende interesse i markedet for «den grønne saken». Og mange karbonkalkulatorer anses rett og slett å være for vanskelige i bruk.
Markedets motvilje har trolig flere årsaker, den viktigste av disse er at de kommersielle fordelene ved en miljømessig ansvarlig virksomhet ikke umiddelbart er klar. De er heller ikke enkelt bevist eller universelt relevant. For altfor mange bedrifter oppfattes det ikke å være noen overbevisende kommersielle grunner til å gå grønt. Dette til tross for at å kutte karbon kutter kostnader, både materielt sett gjennom mer effektiv ressursbruk og immaterielle kostnader gjennom bedre prosesskontroll. Likevel er det merkelig at dette budskapet om økonomisk fordel ikke blir hørt, så kanskje blir det hørt, men ignorert?
De fleste bedriftseiere ønsker å forbedre sine marginer, men grafisk bransje preges mer av å gå for raske, kortsiktige gevinster. Alt som krever mer innsats eller koster penger, som utvikling av prosesser for avfallshåndtering eller lagring av farlige stoffer, kan være lett å miste i miksen av andre prioriteringer. Den tradisjonelle virksomhetens fokus har vært å maksimere fortjenesten uten å bryte loven, oppskake kundene eller øke staben. Men denne holdningen bør endre seg til å bli mer prosessdrevet, fordi det er der man kan finne et konkurransefortrinn. Bare tenk hvor mange nettsteder du går bort fra fordi prosessen med å finne eller kjøpe noe drukner i all svadaen. Slik er det også med noen interaksjoner med virksomheter.
Prosessutvikling kan være svært tidkrevende, men effektive prosesser lønner seg, og de gir et grunnlag for kontinuerlig forbedring. Når klimafotspor er en del av en større prosess, for eksempel et miljøstyringssystem, blir det lettere. Som fargestyring innen arbeidsflyten for førtrykk, er klimafotavtrykk en oppgave, en anvendt prosess, selv om den rett og slett er vanskelig. Enten det er for arbeidsflytproduksjon eller miljømessig ansvarlighet er det ikke å komme rundt det faktum at prosessutvikling krever investering og engasjement. Men ved å løse de problemene som er vanskelige, kan en bedrift oppnå forbedrede marginer og kontinuerlig forbedring. Enda viktigere kan det gi et verdifullt konkurransefortrinn.
– Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made this article possible: Agfa Graphics,Digital Dots, EFI, Fespa, Heidelberg, HP, Kodak, Mondi, Pragati Offset,Ricoh, Shimizu Printing, Splash PR, Unity Publishing and Xeikon.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2
Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot
Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel
Heidelberg feirer 175-års jubileum!