Derfor kjølner Europas miljøinteresse

PUBLISERT: 4 august 2015
OPPDATERT: 4 august

laurenFor et par år siden sto karbonfotavtrykk høyt på agendaen for alle bransjer. Folk jobbet febrilsk med å utvikle standarder for å støtte dette, selv trykkeribransjen har en standard dedikert til beregning av karbonutslipp for trykte medier. ISO 16759 ble publisert for et par år siden da flere karbonkalkulatorer hadde blitt sertifisert for å samsvare med standarden. Heidelberg og Ricoh har begge prøvd å oppmuntre til å følge standarden, og ISO har solgt ganske mange eksemplarer. Alt dette er vel og bra, men det er definitivt en avtagende interesse i markedet for «den grønne saken». Og mange karbonkalkulatorer anses rett og slett å være for vanskelige i bruk.
Markedets motvilje har trolig flere årsaker, den viktigste av disse er at de kommersielle fordelene ved en miljømessig ansvarlig virksomhet ikke umiddelbart er klar. De er heller ikke enkelt bevist eller universelt relevant. For altfor mange bedrifter oppfattes det ikke å være noen overbevisende kommersielle grunner til å gå grønt. Dette til tross for at å kutte karbon kutter kostnader, både materielt sett gjennom mer effektiv ressursbruk og immaterielle kostnader gjennom bedre prosesskontroll. Likevel er det merkelig at dette budskapet om økonomisk fordel ikke blir hørt, så kanskje blir det hørt, men ignorert?
De fleste bedriftseiere ønsker å forbedre sine marginer, men grafisk bransje preges mer av å gå for raske, kortsiktige gevinster. Alt som krever mer innsats eller koster penger, som utvikling av prosesser for avfallshåndtering eller lagring av farlige stoffer, kan være lett å miste i miksen av andre prioriteringer. Den tradisjonelle virksomhetens fokus har vært å maksimere fortjenesten uten å bryte loven, oppskake kundene eller øke staben. Men denne holdningen bør endre seg til å bli mer prosessdrevet, fordi det er der man kan finne et konkurransefortrinn. Bare tenk hvor mange nettsteder du går bort fra fordi prosessen med å finne eller kjøpe noe drukner i all svadaen. Slik er det også med noen interaksjoner med virksomheter.
Prosessutvikling kan være svært tidkrevende, men effektive prosesser lønner seg, og de gir et grunnlag for kontinuerlig forbedring. Når klimafotspor er en del av en større prosess, for eksempel et miljøstyringssystem, blir det lettere. Som fargestyring innen arbeidsflyten for førtrykk, er klimafotavtrykk en oppgave, en anvendt prosess, selv om den rett og slett er vanskelig. Enten det er for arbeidsflytproduksjon eller miljømessig ansvarlighet er det ikke å komme rundt det faktum at prosessutvikling krever investering og engasjement. Men ved å løse de problemene som er vanskelige, kan en bedrift oppnå forbedrede marginer og kontinuerlig forbedring. Enda viktigere kan det gi et verdifullt konkurransefortrinn.
– Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made this article possible: Agfa Graphics,Digital Dots, EFI, Fespa, Heidelberg, HP, Kodak, Mondi, Pragati Offset,Ricoh, Shimizu Printing, Splash PR, Unity Publishing and Xeikon.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_