Norske designere vant gull i Cannes

PUBLISERT: 4 august 2015
OPPDATERT: 4 august

Ida Louise Andersen og Sunniva Grolid gikk ut fra fagskoleutdanningen i Grafisk design ved Norges Kreative Høyskole i 2012. Etter ferdig utdanning ved NKH begynte begge å studere ved Nuova Accademia Di Belle Arti i Milano, der de traff hverandre. Etter at de fullførte bachelorgraden sin i Milano har begge begynt å jobbe i Norge, Grolid hos Elle Melle i Ålesund, og Andersen hos WeOslo. Likevel har de fortsatt samarbeidet, og de ble plukket ut som de norske deltakerne i kategorien «Young Lions» for unge talenter på Cannes Lions – International Festival Of Creativity som ble avholdt 21 – 27 juni. Oppgaven duoen fikk var å designe en ny visuell identitet for byen Cannes, og deres bidrag holdt altså til gull, i konkurranse mot 18 andre team.

– Vi la hovedvekt på at vi ville visualisere den pulserende energien i byen og alt den representerer av business, reiser og festivaler, så vi bygget et mønster med mye bevegelse og der vi har snudd enkelte elementer for å visualisere at det er rom for å gå sin egen vei, sier Andersen til Kampanje.

De to 24-åringene fikk overrakt gullmedaljen av Ordfører i Cannes, David Lisnard. På andre og tredje plass kom teamene fra henholdsvis Sverige og Brasil.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324