Amedia skifter eierstruktur?

PUBLISERT: 1 september 2015
OPPDATERT: 1 september
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia

Amedias hovedeiere, Telenor og LO, har som ledd i den strategiske utviklingen av Amedia besluttet å starte en prosess for å vurdere eierstrukturen i konsernet.

– I den rivende utviklingen vi ser i mediemarkedet mener vi det er riktig å evaluere om dagens eierstruktur er optimal for Amedia. Vi vil derfor søke løsninger som vil være positive for selskapet, de ansatte og eierne, sier styreleder Knut Ivar Solnes i en pressemelding.

Styrelederen peker på at styret nylig har vedtatt et klart målbilde for Amedia og en ambisiøs strategi- og forretningsplan for de kommende årene. Han mener det ligger et betydelig verdipotensial for Amedia i å videreutvikle de unike lokale medieposisjonene konsernet har, i et digitalt mediemarked. – Vi ser allerede effekter av dette, og vi tror en styrket aksjonærstruktur ytterligere kan øke gjennomføringsevnen i transformasjonen, sier Solnes.

– Telenor og LO har i fellesskap initiert en prosess knyttet til framtidig eierstruktur. Jeg understreker at det ikke er truffet noen beslutninger eller gjort vurderinger av hvilke løsninger som vil være mest hensiktsmessige. Det avgjørende vil være å finne gode løsninger for Amedia, sier Solnes. Han opplyser at ABG Sundal Collier er engasjert som rådgiver i prosessen.

Amedia la fredag fram resultatet for andre kvartal, som viser framgang for konsernet. Til tross for nedgang i printannonser og stagnasjon i digitale annonser har Amedia positive tall takket være omfattende sparetiltak. Selskapets satsing på såkalt plussinnhold for abonnenter på avisenes nettsider viser at publikum er positive. Antallet abonnenter som er knyttet til konsernets innloggingssystem, aID, økte i 2. kvartal med 25 prosent.

Konsernsjef Are Stokstad sier at det lenge har vært kjent at det kan komme endringer på eiersiden i konsernet. Han sier at den strukturelle prosessen ikke vil berøre konsernets strategi og understreker at transformasjonsarbeidet vil fortsette med full styrke. – Det er svært positivt at vi har to hovedeiere som står sammen med selskapet om strategien videre. Det er derfor betryggende at eierne sammen tar ansvaret for å sikre Amedia et offensivt og godt eierskap også fremover, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar. Han understreker at konsernet det siste året har skapt gode økonomiske resultater og vil levere på forretningsplanen for selskapet. Hele konsernet har fokus på å gjennomføre nødvendige tiltak som sikrer at Amedias mediehus også digitalt er ledende lokale innholdsleverandører og et førstevalg for redaksjonelt og kommersielt innhold, påpeker Stokstad.

2,1 millioner av oss får daglig våre nyheter fra Amedias papir- og nettaviser. Det tilsvarer drøyt 40% av landets innbyggere. Utvalget kanaliseres i 66 avistitler som gis ut fra Honningsvåg i nord til Tvedestrand i sør.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324