
Amedias hovedeiere, Telenor og LO, har som ledd i den strategiske utviklingen av Amedia besluttet å starte en prosess for å vurdere eierstrukturen i konsernet.
– I den rivende utviklingen vi ser i mediemarkedet mener vi det er riktig å evaluere om dagens eierstruktur er optimal for Amedia. Vi vil derfor søke løsninger som vil være positive for selskapet, de ansatte og eierne, sier styreleder Knut Ivar Solnes i en pressemelding.
Styrelederen peker på at styret nylig har vedtatt et klart målbilde for Amedia og en ambisiøs strategi- og forretningsplan for de kommende årene. Han mener det ligger et betydelig verdipotensial for Amedia i å videreutvikle de unike lokale medieposisjonene konsernet har, i et digitalt mediemarked. – Vi ser allerede effekter av dette, og vi tror en styrket aksjonærstruktur ytterligere kan øke gjennomføringsevnen i transformasjonen, sier Solnes.
– Telenor og LO har i fellesskap initiert en prosess knyttet til framtidig eierstruktur. Jeg understreker at det ikke er truffet noen beslutninger eller gjort vurderinger av hvilke løsninger som vil være mest hensiktsmessige. Det avgjørende vil være å finne gode løsninger for Amedia, sier Solnes. Han opplyser at ABG Sundal Collier er engasjert som rådgiver i prosessen.
Amedia la fredag fram resultatet for andre kvartal, som viser framgang for konsernet. Til tross for nedgang i printannonser og stagnasjon i digitale annonser har Amedia positive tall takket være omfattende sparetiltak. Selskapets satsing på såkalt plussinnhold for abonnenter på avisenes nettsider viser at publikum er positive. Antallet abonnenter som er knyttet til konsernets innloggingssystem, aID, økte i 2. kvartal med 25 prosent.
Konsernsjef Are Stokstad sier at det lenge har vært kjent at det kan komme endringer på eiersiden i konsernet. Han sier at den strukturelle prosessen ikke vil berøre konsernets strategi og understreker at transformasjonsarbeidet vil fortsette med full styrke. – Det er svært positivt at vi har to hovedeiere som står sammen med selskapet om strategien videre. Det er derfor betryggende at eierne sammen tar ansvaret for å sikre Amedia et offensivt og godt eierskap også fremover, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar. Han understreker at konsernet det siste året har skapt gode økonomiske resultater og vil levere på forretningsplanen for selskapet. Hele konsernet har fokus på å gjennomføre nødvendige tiltak som sikrer at Amedias mediehus også digitalt er ledende lokale innholdsleverandører og et førstevalg for redaksjonelt og kommersielt innhold, påpeker Stokstad.
2,1 millioner av oss får daglig våre nyheter fra Amedias papir- og nettaviser. Det tilsvarer drøyt 40% av landets innbyggere. Utvalget kanaliseres i 66 avistitler som gis ut fra Honningsvåg i nord til Tvedestrand i sør.