Nett drar fra papir

bladhylle_390px

Aviser ned, mobil og magasiner opp.

Journalisten hadde i forrige uke en artikkel der de tok for seg de nye lesertallene fra TNS Gallup, Forbruker & Media 15/2.  Disse viser sterk nedgang for norske papiraviser. Aftenpostens lesertall falt med 11 prosent på ett år. Av de 10 største avisene (i lesning) er det bare Klassekampen som har framgang, og den er på forholdsvis beskjedne 1 prosent.

Ingen har større frafall av lesere enn VG. Papirutgaven stuper med hele 21 prosent fra spørreundersøkelsen som omfattet høsten 2013 og våren 2014, til dagens måling som omfatter høsten i fjor og våren 2015.

Adresseavisen har den nest største tilbakegangen og faller 15 prosent i lesertallene fra MBL.

Samlet går de største avisene tilbake med 12 prosent og nisjeavisene med 7 prosent, viser presentasjonen fra TNS. Hele 96 aviser har fått færre papirlesere, bare 11 har økt av de totalt 153 i undersøkelsen.

De 136 lokal- og regionalavisene med under 70.000 lesere, har en samlet tilbakegang på 8,6 prosent. De fire målte lørdagsavisene går tilbake med 17 prosent, det sterkeste fallet noen gang.

Mediehusenes samlede dekning er helt stabil, ifølge målingen. Det skyldes først og fremst at lesningen på mobil har hatt en bratt vekst. Totalt vokser avishusenes mobiltrafikk med 17 prosent.

Nordmenn leser nå i snitt 0,9 papiraviser pr. dag. For noen år siden var tallet 2 aviser i gjennomsnitt.

Magasiner viser imidlertid en positiv trend. Magasinlesingen har økt med 1,9 prosent det siste året.

Les mer om undersøkelsen hos Journalisten.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: