Nett drar fra papir

PUBLISERT: 29 september 2015
OPPDATERT: 21 mars
bladhylle_390px
Aviser ned, mobil og magasiner opp.

Journalisten hadde i forrige uke en artikkel der de tok for seg de nye lesertallene fra TNS Gallup, Forbruker & Media 15/2.  Disse viser sterk nedgang for norske papiraviser. Aftenpostens lesertall falt med 11 prosent på ett år. Av de 10 største avisene (i lesning) er det bare Klassekampen som har framgang, og den er på forholdsvis beskjedne 1 prosent.

Ingen har større frafall av lesere enn VG. Papirutgaven stuper med hele 21 prosent fra spørreundersøkelsen som omfattet høsten 2013 og våren 2014, til dagens måling som omfatter høsten i fjor og våren 2015.

Adresseavisen har den nest største tilbakegangen og faller 15 prosent i lesertallene fra MBL.

Samlet går de største avisene tilbake med 12 prosent og nisjeavisene med 7 prosent, viser presentasjonen fra TNS. Hele 96 aviser har fått færre papirlesere, bare 11 har økt av de totalt 153 i undersøkelsen.

De 136 lokal- og regionalavisene med under 70.000 lesere, har en samlet tilbakegang på 8,6 prosent. De fire målte lørdagsavisene går tilbake med 17 prosent, det sterkeste fallet noen gang.

Mediehusenes samlede dekning er helt stabil, ifølge målingen. Det skyldes først og fremst at lesningen på mobil har hatt en bratt vekst. Totalt vokser avishusenes mobiltrafikk med 17 prosent.

Nordmenn leser nå i snitt 0,9 papiraviser pr. dag. For noen år siden var tallet 2 aviser i gjennomsnitt.

Magasiner viser imidlertid en positiv trend. Magasinlesingen har økt med 1,9 prosent det siste året.

Les mer om undersøkelsen hos Journalisten.

Les videre

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01