Over milliarden HP Indigotrykk i Norden på 12 måneder

PUBLISERT: 26 oktober 2015
OPPDATERT: 21 mars

I en pressemelding fra Visutech heter det at de nordiske HP Indigo-kundene til sammen har sprengt den første grensen på en milliard trykk i løpet av ett år. Dette regnet fra august 2014 til august 2015. Et fantastisk resultat som vitner om kundenes lønnsomhet og utvikling. Hertil kommer det at man nå for første gang, i september måned, har passert over 100 millioner HP Indigo-trykk på en enkeltmåned.

– At våre kunder fortsatt øker med nærmere 20% løpende, år etter år, er en sterk kvittering på vårt langsiktige samarbeid for å foredle våra kunder i den grafiske bransjen, sier Jan-Olof Jungersten, daglig leder hos Visutech AS.

Lønnsomheten avspeiles også i kundenes utbredning med flere og flere produkter for hver enkelt kunde/varemerkeeier. En målbevisst kostnadseffektivisering i kombinasjon med enkelhet og en sterk logistisk funksjon har styrket relasjonene til kundenes kunde.

– Kravet fra varemerkeeierne om å kunne gjøre mer for hver kunde skaper definitivt bedre lønnsomhet. Antallet grafiske leverandører blir stadig færre og da er det viktig med et bredere tilbud med god logistikk. Et større utvalg av produkter som kundene virkelig etterspør. Om utviklingen fortsetter som den gjør idag, kommer det bare til å finnes ca 80 private trykkerier igjen i Norden i løpet av fire til fem år, hvorav halvparten i Sverige, mener Jan-Olof.

Utviklingen påskynder dessuten integreringen mellom de ulike grafiske segmentene. Prosessgrafisk produksjon (emballasje), display (storformat) og markedsgrafisk produksjon (vanlige trykkerier) kommer stadig mer å smelte sammen til en og samme merverdikjede (”supply chain”).

– På de siste 12 årene har antallet trykkvolumer i Norden, produsert i HP-Indigo, økt med cirka 20% per år. Om ca fem år håper vi å passere neste milliard i volum med en fortsatt voksende lønnsomhet for våre kunder, avslutter Jan-Olof Jungersten.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324