Finalistene i Nordic Creative Talent Award

PUBLISERT: 10 november 2015
OPPDATERT: 10 november
Dette er trofeet, "The Brick" som skal utdeles i Stockholm torsdag.
Dette er trofeet, «The Brick» som skal utdeles i Stockholm torsdag.

Juryen er ferdig med å vurdere alle nominasjonene til årets Nordic Creative Talent Award. Torsdag 12. november offentliggjøres åtte vinnere, to fra hvert land, under Adobes Creative Meet Up i Stockholm.

Dette er andre gang Adobe Nordic og tidsskriftet CAP&Design arrangerer konkurransen, som løfter frem lovende nordiske kreative talenter under 28 år. Hvem som helst har kunnet nominere personer de mente kvalifiserte seg.

De nominerte bedømmes ut fra kriteriene håndverk, unikhet, innovasjon og estetikk. Juryen, som består av Maja Folgerø (Norge), Digge Zetterberg (Sverige), Sebastian Gram (Danmark), Antti Hinkula (Finland) og Oskar Lübeck (Sverige), har valgt ut følgende finalister:

Norge:

Helene Egeland, illustratør og grafisk designer, tidligere i DDB og Kitchen, nå frilans i Strek av Helene Egeland
Martine Ström, grafisk designer i ANTI
Daniel Brokstad, grafisk designer, illustratør og fotograf i Daniel Brokstad Design & Photo

I Norden for øvrig:

Finland: Beatrice Borgström, Juho Röyhy, Joonas Sairilala og Jirka Väätäinen
Danmark: Julie Bjørnskov, Andreas Houmann, Frederik Louis Hviid, Torben Kjeldstrup og Mathias Høst Normark
Sverige: Emmy Danielsson, Linda Hurtig, Ermir Peci, Malin Strömblad og Tor Weibull

– Målet er å synliggjøre talentfulle unge kreative, enten de jobber i bransjen, er studenter eller nylig har fullført sine studier og er på vei ut i arbeidslivet. Det er lett for at all oppmerksomheten havner hos kreatører som jobber i byråer og gjør superkule oppdrag. Men vi ønsker å se utover dette og fokusere på individuelle ferdigheter og kreativitet, ikke hvilke prosjekter man har jobbet med, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for digitale medier hos Adobe.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324