Fagpressen øker på papir

PUBLISERT: 1 desember 2015
OPPDATERT: 21 mars
Fagbladet Ren Mat er opplagsvinneren
Fagbladet Ren Mat er opplagsvinneren

Fagpressens opplag øker med 1,7 prosent i 2015. Dette er en trend som bare fortsetter. Den ferske opplagsoversikten ble lagt fram på Fagpressens arrangement Fagpressedagen 2015 i Oslo 24. november.

– Opplaget har økt hvert år de siste elleve årene, sier Kjartan Tyvand, ansvarlig for opplagskontrollen i Fagpressen. Sammenlagt er det godkjente opplaget i Fagpressen på 3,4 millioner eksemplarer. Fagblader uten eller med lav annonseomsetning, samt rene nettmedier er ikke kontrollert for opplag.

Antall utgivelser er også temmelig stabilt. I gjennomsnitt gir fagbladene nå ut 8,7 utgaver i året. Frekvensen har vært svakt synkende siden 2009. Størst prosentvis opplagsvekst i 2015 har det vært i følgende segmenter: Offentlig virksomhet, undervisning og forskning har vokst med 6,8 prosent, Industri, teknikk og håndverk, med 2,2 prosent og Tjenesteytelser, med 1,1 prosent.

Opplagsvinneren i 2015 er Ren Mat som økte med hele 126 prosent, opp til et distribuert opplag på nesten 17 000 eksemplarer. Ren Mat utgis av Oikos – Økologisk Norge. På andreplass kom bladet Utdanning med 18 prosent økning, som samtidig er den største økningen i antall eksemplarer, med over 27 000.

Kilde: Fagpressen

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC