
Fagpressens opplag øker med 1,7 prosent i 2015. Dette er en trend som bare fortsetter. Den ferske opplagsoversikten ble lagt fram på Fagpressens arrangement Fagpressedagen 2015 i Oslo 24. november.
– Opplaget har økt hvert år de siste elleve årene, sier Kjartan Tyvand, ansvarlig for opplagskontrollen i Fagpressen. Sammenlagt er det godkjente opplaget i Fagpressen på 3,4 millioner eksemplarer. Fagblader uten eller med lav annonseomsetning, samt rene nettmedier er ikke kontrollert for opplag.
Antall utgivelser er også temmelig stabilt. I gjennomsnitt gir fagbladene nå ut 8,7 utgaver i året. Frekvensen har vært svakt synkende siden 2009. Størst prosentvis opplagsvekst i 2015 har det vært i følgende segmenter: Offentlig virksomhet, undervisning og forskning har vokst med 6,8 prosent, Industri, teknikk og håndverk, med 2,2 prosent og Tjenesteytelser, med 1,1 prosent.
Opplagsvinneren i 2015 er Ren Mat som økte med hele 126 prosent, opp til et distribuert opplag på nesten 17 000 eksemplarer. Ren Mat utgis av Oikos – Økologisk Norge. På andreplass kom bladet Utdanning med 18 prosent økning, som samtidig er den største økningen i antall eksemplarer, med over 27 000.
Kilde: Fagpressen